University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Asiakastiedon hankkimisen ja hyödyntämisen haasteet it-palvelutuotannossa

Thumbnail
View/Open
816.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Okker, Timo
Date
2016
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Asiakastieto on palveluorganisaatiolle tärkeä resurssi, jota hyödynnetään useis-sa liiketoimintaan liittyvissä toiminnoissa ja prosesseissa. Asiakastiedon avulla palveluita tuottavat organisaatiot pystyvät tehostamaan omaa toimintaansa ja tarjoamaan entistä laadukkaampia palveluita asiakkailleen. Etenkin it-palveluita tuottavat organisaatiot hyödyntävät asiakastietoa laajasti. Asiakas-tiedon hankintaan, käsittelyyn ja hyödyntämiseen liittyy kuitenkin useita mer-kittäviä haasteita. Tässä tutkielmassa tarkastellaan it-palveluorganisaatiossa kohdattavia asiakastiedon hankintaan, käsittelyyn ja hyödyntämiseen liittyviä haasteita teknologian, organisaation sisäisen toiminnan ja tietosuojan sekä tieto-turvan näkökulmista. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta, joka pohjau-tuu alan tieteelliseen kirjallisuuteen sekä tutkimuksen empiirisestä osuudesta. Empiirinen osuus on toteutettu tapaustutkimuksena, jonka tarkoituksena on ymmärtää paremmin kohdeorganisaatioissa esiintyviä asiakastietoon liittyviä haasteita. Kirjallisuuskatsauksessa määritellään ensin asiakastiedon käsite, jon-ka jälkeen tarkastellaan asiakastiedon merkitytä liiketoiminnan eri prosesseissa. Kolmannessa luvussa käsitellään asiakastiedon hankkimisen ja hyödyntämisen keinoja ja neljännessä luvussa tarkastellaan asiakastiedon hankintaan ja hyö-dyntämiseen liittyviä haasteita palveluliiketoiminnassa. Empiirinen osuus koos-tuu IT-palveluita tuottavien organisaatioiden haastatteluista. Empiirisen osuu-den rakenne ja haastattelukysymykset perustuvat kirjallisuuskatsauksen tulok-siin. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimuksen tulosten perusteella asiakastietoon liittyy erityisesti lainsäädän-nöllisiä, tiedon jakamiseen sekä tietoturvaan ja tietosuojaan liittyviä haasteita. ...
 
Customer information is valuable resource for all service organizations and it is extensively used in organizations’ processes. By utilizing customer data organi-zations can foster their operations and provide better services for their custom-ers. Particularly, ict-service producers use customer data and customer infor-mation in their daily processes and operations. However, the utilization of cus-tomer data involves challenges which must be taken into account. This study aims to represent challenges and problems related to collecting and using of customer information within ict-service organizations. First, this study defines the concept of customer data and customer information and some organization-al processes and functions closely connected to customer information. Next, this study reveals features related to collection and usage of customer data. Chal-lenges and problems in customer acquisition and usage are considered in the fourth chapter. In addition, some key solutions for these challenges are intro-duced. Empirical part includes case study which aims to understand challenges related to customer data and information. Used data collection method is semi-structured interview. Questions are based on literature review findigs. Findings of this study indicate that main challenges related to gathering, processing and exploiting of customer data are legislative, information sharing and data securi-ty and protection based. ...
 
Keywords
asiakastieto hankinta hyödyntäminen asiakkuudenhallinta haas-teet ongelmat palveluorganisaatio palvelutuotanto it-palvelut it-palvelutuotanto asiakastiedot haasteet (ongelmat) palvelut tietotekniikka-ala haasteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612135087

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • CRM-järjestelmän tuottaman tiedon hyödyntäminen B2B-myynnissä 

    Harju, Mikko (2019)
    Asiakkuuksienhallintajärjestelmän hyödyntäminen perustuu kerätyn ja jalostetun tiedon käyttämiseen erilaisilla asiakkuuksienhallinnan osa-alueilla sekä markkinoinnin, myynnin ja palveluiden ohjaamiseen tämän tiedon avulla. ...
  • From customer data to customer's data : reverse use of customer data as a tool for value co-creation 

    Horttanainen, Ella (2021)
    Asiakasdatan on perinteisesti nähty hyödyttävän pääasiassa niitä keräävää yritystä. Viime vuosikymmeninä suosiota kasvattaneiden palvelukeskeisten liiketoimintamallien sekä arvon yhteisluonnin ansiosta asiakasdatan rooli ...
  • Laadunhallinnan kriittiset menestystekijät ja niiden vaikutus palvelupisteen laatujohtamiseen ITIL-organisaatiossa 

    Hjelt, Maiju (2017)
    Laatu on yksi merkittävimmistä organisaation päätöksentekoon vaikuttavista tekijöistä. Onnistuneen laadunhallinnan kriittiset menestystekijät määräytyvät organisaatiokohtaisesti, ja niihin voidaan vaikuttaa etenkin ...
  • DevOps ja sen yhteensovittaminen IT-palvelutuotantoon 

    Heikkinen, Tiina (2018)
    Asiakkaiden muuttuvat tarpeet ja odotukset sekä kehittynyt teknologia ovat käynnistäneet maailmanlaajuisen digitaalisen murroksen. Digitalisaatio muuttaa yritysten kilpailuasetelmaa ja toimintaympäristöjä. Se edellyttää ...
  • Hulluuden kurjistuvat markkinat 

    Sihto, Tiina (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2022)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre