Show simple item record

dc.contributor.advisorLeppäniemi, Matti
dc.contributor.authorTenko, Jasper
dc.date.accessioned2024-03-20T06:56:19Z
dc.date.available2024-03-20T06:56:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93975
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää ostajan näkemys palvelullistamisesta, jossa tarkastellaan erityisesti koettua arvoa, hyötyjä, haittoja sekä riskejä, tarpeita, odotuksia sekä ostopäätökseen johtavia tekijöitä. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla, jonka tutkimustyypiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltaviksi valittiin palvelullistamisen saralla toimivia ostajia, joilla oli omakohtaista kokemusta aiheesta. Haastattelun aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti, jossa pyrittiin löytämään teorian pohjalta yhteneväisyyksiä sekä myös täysin uusia näkökulmia aiheeseen. Palvelullistaminen koetaan kannattavana toimintamallina, joka edistää kilpailukykyä, syventää asiakassuhteita sekä mahdollistaa ydinosaamiseen keskittymisen. Palveluita liitetään kasvavissa määrin tuotteisiin toimialasta ja sekä markkinasta riippumatta, joten palvelullistamisen esiintyvyys ja soveltaminen nähdään olevan merkittävässä kasvussa. Jatkuva kehitys, kiristyvä kilpailu sekä merkitykselliset arvot kuten vastuullisuus, ovat avain asemassa palvelullistamisen kasvussa. B2B-näkökulmasta tärkeimpinä palvelullistamisen kasvuun ja kannattavuuteen vaikuttavina tekijöinä ovat resurssien optimointi ja ydinosaamiseen keskittyminen. Tutkielma lisää tietoisuutta palvelullistamisesta yleisellä tasolla, erityisesti ostajan näkökulmasta, josta ei ole aiemmin suoritettu tutkimusta. Tulokset laajentavat mahdollisesti yritysten ostajien ja myyjien käsitystä palvelullistamisen osallisuudesta ja lainalaisuuksista nykypäivän kovan kilpailun markkinoilla. Yrityksen voivat mahdollisesti kehittää omaa tekemistään palvelullistamisen saralla sekä välttää ongelmakohtia tämän tutkimuksen tuloksia apuna käyttäen.fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpalvelullistaminen
dc.titleOstajan näkemys palvelullistamisesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403202489
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysohankinta
dc.subject.ysoostot
dc.subject.ysopalvelut
dc.subject.ysoostajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright