dc.contributor.advisor | Kärkkäinen, Tommi | |
dc.contributor.author | Kovanen, Ari | |
dc.date.accessioned | 2024-02-26T06:31:02Z | |
dc.date.available | 2024-02-26T06:31:02Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93651 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa asiantuntijaryhmän yhteistyönä erityisopetuksen tarpeisiin digitaalinen oppimiskokonaisuus Kuuntelen – Puhun – Luen menetelmästä (KPL) hyödyntäen Turun yliopiston kehittämää ViLLE-oppimisjärjestelmää. KPL on kokosanamenetelmä, jota käytetään lukemaan oppimisen tukena esimerkiksi erityisopetuksessa. KPL-menetelmästä ei ole yleisesti saatavilla olevaa digitaalista oppimateriaalia tai oppimiskokonaisuutta, joten tässä tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan tähän puutteeseen ViLLE-oppimisympäristöä hyödyntäen. ViLLE on digitaalinen oppimisympäristö, joka on Suomessa koulujen yleisessä käytössä. ViLLEen on mahdollista tehdä omia kursseja ja tehtäviä hyödyntäen ViLLEn tehtäväeditorissa olevia erilaisia tehtävätyyppejä.
Tutkimus tehtiin Opetushallituksen alaisuudessa toimivassa koulussa, johon osallistui koulun henkilökunnasta muodostettu nelihenkinen asiantuntijaryhmä. Ryhmään kuului kolme erityisluokanopettajaa sekä yksi kommunikaatio-ohjaaja, joilla oli erityisosaamista KPL-menetelmästä tai koulutusteknologian hyödyntämisestä opetuksessa. Asiantuntijaryhmän tehtävänä oli suunnitella ja tuottaa KPL-menetelmään pohjautuva digitaalinen oppimiskokonaisuus ViLLEen.
Tutkimuksen metodina oli osallistava suunnittelu, jossa palvelun/tuotteen käyttäjät otetaan mukaan suunnitteluprosessiin. Tällöin mahdollistui opettajien osallistaminen heidän käyttöönsä tarkoitetun digitaalisten välineiden kehittämiseen.
Tutkimuksen lopputuloksena rakentui digitaalinen oppimiskokonaisuus ViLLE-oppimisympäristöön, jossa hyödynnetään KPL-menetelmän periaatteita ja sisältöjä. Kokonaisuudessa on yhteensä 1060 tehtävää, jotka on jaettu 60:lle eri kierrokselle. Lopputulokseen päästiin asiantuntijaryhmän yhteistyön tuloksena. Yhteistyötä tehtiin lukuvuoden 2022-2023 aikana osallistumalla yhteisiin kokouksiin, toteuttamalla kokousten aikana tehtyjä päätöksiä ja testaamalla oppimiskokonaisuuteen tuotettuja tehtäviä oppitunneilla oppilaiden kanssa. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of the research was to collaboratively develop a digital learning material for special education needs, based on the Kuuntelen – Puhun – Luen (KPL) method, using the ViLLE digital learning system developed by the University of Turku. KPL is an analytic method used to support reading, especially in special education, and is particularly suitable for those facing significant difficulties in learning the Finnish language. ViLLE is a digital learning environment widely used in schools in Finland. It allows the creation of custom courses and tasks using various task types available in ViLLE's task editor.
The research was conducted in a school under the auspices of the Finnish National Agency for Education, with the participation of a four-member expert group formed from the school's staff. The group consisted of three special education teachers and one communication instructor, all of whom had expertise in the KPL method or the use of educational technology in teaching. The task of the expert group was to plan and produce a digital learning material based on the KPL method for ViLLE.
The study was conducted as a design research, following the principles of participatory design. This approach allowed for the involvement of teachers in the development of digital tools intended for their use.
As a result of the research, a digital learning material was developed within the ViLLE learning environment, following principles and content of the KPL method. The digital material consists of a total of 1060 tasks distributed across 60 different rounds. The outcome was achieved through collaboration within the expert group. The collaboration took place during the 2022-2023 academic year, involving participation in group meetings, implementation of decisions made during meetings, and testing the tasks produced for the learning material in lessons with students. | en |
dc.format.extent | 75 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Kuuntelen – Puhun – Luen | |
dc.subject.other | ViLLE-oppimisympäristö | |
dc.subject.other | suunnittelututkimus | |
dc.subject.other | osallistava suunnittelu | |
dc.subject.other | lukemaan oppiminen | |
dc.title | Kuuntelen – Puhun – Luen – menetelmästä digitaalinen oppimiskokonaisuus ViLLE-oppimisympäristöön asiantuntijoiden yhteistyönä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202402262116 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Educational Technology | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |