Show simple item record

dc.contributor.advisorLönnroth, Harry
dc.contributor.authorRimpiläinen, Heini
dc.date.accessioned2024-02-26T06:21:06Z
dc.date.available2024-02-26T06:21:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93646
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia kieltenopettajien kokemuksia pelillistämisestä ja sen käytöstä lukion kieltenopetuksessa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten ja miksi pelillistämistä käytetään kieltenopetuksessa. Pelillistäminen koulukontekstissa tarkoittaa pelillisten elementtien (esim. kilpailullisuus, pistetaulukot, tasot) tuomista luokkahuoneeseen. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia kokemuksia kieltenopettajilla on pelillistämisestä? ja 2) Miten ja miksi he käyttävät pelillistämistä? Tutkimusta varten haastattelin neljää lukion kieltenopettajaa, jotka tavoitin sähköpostitse. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Zoomin välityksellä. Analysoin aineiston sisällönanalyysiä hyödyntäen. Haastatteluista selvisi, että kieltenopettajilla on hyvin erilaisia mielipiteitä pelillistämisestä. Osa opettajista pitää pelillistämistä aikaa vievänä ja epäilee sen tehokkuutta. Osa opettajista näkee sen kuitenkin lähtökohtaisesti positiivisesti, mm. palkitsevana, mielenkiintoisena ja innostavana. Mielenkiintoista oli, että kieltenopettajat käsittivät pelillistämisen eri tavoin, ja pelillistäminen (eng. gamification) sekoittui usein pelillisyyden (eng. game-based learning) kanssa. Kieltenopettajien mukaan opiskelijoiden suhtautuminen pelillistämiseen ja pelien käyttöön opetuksessa on hyvin positiivinen. Tärkeimpänä asiana pelillistämisen suunnittelussa opettajat pitävät tavoitteellisuutta eli sitä, että pelien sisällöt vastaavat kurssien oppimistavoitteita. Pelillistämistä hyödyntävät opettajat käyttävät pelillistämistä tuodakseen vaihtelua kieltenopiskeluun. He myös kokevat pelillistämisen olevan mielekäs tapa oppia, koska siinä oppiminen tapahtuu heidän mielestään kuin huomaamatta.fi
dc.format.extent41
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherdigitalisaatio koulussa
dc.titleSpråklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402262111
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysohaastattelututkimus
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright