dc.contributor.author | Paakkari, Leena | |
dc.contributor.author | Kulmala, Markus | |
dc.contributor.author | Manu, Mari | |
dc.contributor.author | Ruotsalainen, Jenni | |
dc.contributor.author | Salminen, Jenni | |
dc.contributor.author | Paakkari, Olli | |
dc.contributor.author | Torppa, Minna | |
dc.date.accessioned | 2024-02-19T11:30:52Z | |
dc.date.available | 2024-02-19T11:30:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Paakkari, L., Kulmala, M., Manu, M., Ruotsalainen, J., Salminen, J., Paakkari, O., & Torppa, M. (2023). Onko terveyteen liittyvä tieto yhdenvertaisesti nuorten saatavilla? : WHO-koululaistutkimuksen yhdeksäsluokkalaisten terveyden lukutaidon tuloksia vuosilta 2014, 2018 ja 2022. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>33</i>(4), 27-49. | |
dc.identifier.other | CONVID_197552947 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93462 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, onko terveyteen liittyvä tieto yhdenvertaisesti nuorten saavutettavissa. Tätä arvioitiin terveyden lukutaidon näkökulmasta itse arvioituna, koettuna osaamisena eli taitona etsiä tietoa, jota ymmärtää, sekä kykynä vertailla sitä ja arvioida tiedon paikkansapitävyyttä, sekä suhteessa eri taustatekijöihin (sukupuoli, arvosana äidinkielessä, koulutusorientaatio, perheen varallisuus, perheen tuki, perherakenne, yksinäisyys ja alakuloisuus). Aineistona käytettiin keväällä 2014, 2018 ja 2022 kerättyä WHO-koululaistutkimuksen yhdeksäsluokkalaisten kyselyaineistoa (n = 981-2476). Terveyden lukutaito heikkeni vuosien 2014 ja 2022 välillä, mutta muutos oli pientä eivätkä nuorten väliset erot kasvaneet. Kouluun, hyvinvointiin ja perheeseen liittyvät tekijät selittivät eri vuosina 11-15 prosenttia nuorten välisistä terveyden lukutaidon eroista. Selittäjät olivat pääosin samoja kaikkina vuosina, ja vahvimpia selittäjiä olivat äidinkielen numero, akateeminen orientaatio ja perheen tuki. Perheen monitoroinnin ja perherakenteen vaikutus terveyden lukutaitoon oli vuosien välillä tilastollisesti merkitsevästi poikkeava. Monitorointi selitti terveyden lukutaitoa vähemmän vuonna 2018 kuin muina vuosina, ja perherakenne selitti terveyden lukutaitoa enemmän vuonna 2022 kuin aiempina vuosina. Koetun terveyden lukutaidon kautta arvioituna terveyteen liittyvä luotettava tieto ei ole yhdenvertaisesti kaikkien saatavilla. Tiedon saavuttivat etenkin nuoret, joilla oli hyvä äidinkielen numero, jotka aikoivat jatkaa lukioon ja joilla oli vahva perheen tuki. Mahdollista polarisaatiokehitystä terveyden lukutaidossa ei havaittu, vaikka kehityssuunta oli negatiivinen, mikä voi tarkoittaa merkittävää heikkenemistä pitkällä aikavälillä. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | terveyden lukutaito | |
dc.title | Onko terveyteen liittyvä tieto yhdenvertaisesti nuorten saatavilla? : WHO-koululaistutkimuksen yhdeksäsluokkalaisten terveyden lukutaidon tuloksia vuosilta 2014, 2018 ja 2022 | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202402191930 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Resurssiviisausyhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Terveyskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Resource Wisdom | en |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.contributor.oppiaine | Health Promotion and Health Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 27-49 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 33 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | | |
dc.relation.grantnumber | 335727 | |
dc.subject.yso | terveyden edistäminen | |
dc.subject.yso | luotettavuus | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | äidinkieli (oppiaineet) | |
dc.subject.yso | terveysosaaminen | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | yhdenvertaisuus | |
dc.subject.yso | tutkimustieto | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12732 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1629 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11617 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1535 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p26366 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17567 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p27006 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Juho Vainio Foundation | en |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Juho Vainion Säätiö | fi |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Foundation | en |
jyx.fundingprogram | Strategic research programmes, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Säätiö | fi |
jyx.fundingprogram | Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Tämän tutkimuksen tekemistä on rahoittanut Strategisen tutkimuksen neuvosto (#335727 ja #335625) ja Juho Vainion säätiö. | |
datacite.isSupplementedBy.doi | 10.17011/jyx/dataset/94155 | |
datacite.isSupplementedBy | Paakkari, Leena; Lyyra, Nelli; Tynjälä, Jorma; Villberg, Jari; Parkkari, Jari; Ojala, Kristiina; Puupponen, Maija; Lahti, Henri; Markkanen, Ilona; Kokko, Sami; Ng, Kwok. (2024). <i>Health Behaviour in School-aged Children Study (HBSC) Finland (1983-2022)</i>. V. 31.10.2023. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94155" target="_blank">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94155</a>. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404042700">https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404042700</a> | |
dc.type.okm | A1 | |