Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Nuoret lähettävät ja saavat terveyteen liittyviä viestejä digitaalisen median välityksellä, jota he käyttävät päivittäin useita kertoja päivässä. Digitaalisen median käyttö jakaantuu tyypillisesti usealle eri laitteelle, jolloin ruutuaikaa kertyy useasta eri lähteestä. Terveyden lukutaito on tunnistettu merkittäväksi terveyttä ja terveyseroja välittäväksi tekijäksi, jolla voi olla merkitystä niin fyysisesti passiivisen ruutuajan vähentämisessä, kuin terveysviestien luotettavuuden arviointitaitojen parantamisessa. Terveyden lukutaidon ja ruutuajan välistä yhteyttä nuorilla on tutkittu vain vähän. Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten sukupuoli, terveyden lukutaito, koettu perheen taloudellinen tilanne ja jatkokoulutussuuntaus ovat yhteydessä vapaaajan ruutuajan vaihteluun suomalaisilla 9.-luokkalaisilla oppilailla. Tutkielman aineistona käytettiin vuonna 2014 Suomessa kerättyä WHO-Koululaistutkimuksen osa-aineistoa, jossa oli mukana suomenkieliset 9.-luokkalaiset oppilaat (n = 1935). Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmistolla ja analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, khiin neliötestiä sekä binääristä logistista regressioanalyysiä. Matalan terveyden lukutaidon ryhmään kuuluvilla oli kaksinkertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin ruutuaika koulupäivisin verrattuna niihin, joiden terveyden lukutaidon taso oli korkea. Tämä toteutui kaikilla kolmella ruutuajan osa-alueella (TV, pelit, muu ruutuaika) ja tietokone- ja konsolipelien pelaamisen osalta myös viikonloppuisin. Pojilla oli koulupäivisin kahdeksan- ja viikonloppuisin 11-kertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin tietokone- ja konsolipelien pelaamisaika verrattuna tyttöihin. Tytöillä oli yli kaksinkertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin muu ruutuaika verrattuna poikiin. Tulokset viittaavat siihen, että nuorten matalampi terveyden lukutaito on yhteydessä yli kahden tunnin ruutuaikaan. Lisäksi tyttöjen ja poikien ruutuaika kertyy eri lähteistä. Aineiston otos oli kansallisesti edustava, mutta tulokset eivät ole yleistettävissä Suomen ulkopuolelle. Jatkotutkimusta tarvitaan selvittämään, millaista nuorten digitaalisen median käyttö on tänä päivänä sekä tarkemmin, minkä suuntainen yhteys nuorten digitaalisen median käytön ja terveyden lukutaidon välillä on.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Onko terveyteen liittyvä tieto yhdenvertaisesti nuorten saatavilla? : WHO-koululaistutkimuksen yhdeksäsluokkalaisten terveyden lukutaidon tuloksia vuosilta 2014, 2018 ja 2022
Paakkari, Leena; Kulmala, Markus; Manu, Mari; Ruotsalainen, Jenni; Salminen, Jenni; Paakkari, Olli; Torppa, Minna (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, onko terveyteen liittyvä tieto yhdenvertaisesti nuorten saavutettavissa. Tätä arvioitiin terveyden lukutaidon näkökulmasta itse arvioituna, koettuna osaamisena eli taitona etsiä ... -
Elektronisen median käytön yhteys nuorten uneen ja väsymykseen : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2014
Lehtola, Liinu (2022)Nuorten keskuudessa elektronisen median käyttö on lisääntynyt ja unen määrä vähentynyt. Unen ja elektronisen median käytön välistä yhteyttä tarkastelevien tutkimusten mukaan näiden välillä vallitsee negatiivinen yhteys. ... -
Perheen sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten koulukiusaamiskokemuksiin : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia 2014
Mattila, Erika (2021)Koulukiusaamista esiintyy todennäköisesti kaikissa oppilaitoksissa ja se koskettaa suorasti 20– 35 prosenttia lapsista ja nuorista. Koulukiusaaminen on suuri uhka lasten ja nuorten kehitykselle ja terveydelle lyhyellä ja ... -
Nuorten koettu terveys, sosioekonominen asema ja sosioekonomiset terveyserot : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia
Hynynen, Tuuli (2018)Hynynen, T. 2018. Nuorten koettu terveys, sosioekonominen asema ja sosioekonomiset terveyserot. WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, ... -
Sosiaalisen tuen yhteys nuorten koettuun oireiluun : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia.
Reinilä, Emmi (2019)Nuorten oireilu on yleistä. Vuonna 2014 maailmanlaajuisesti joka kolmas nuori oireili toistuvasti, eli koki kahta tai useampaa oiretta useammin kuin kerran viikossa. Koetulla oireilulla on havaittu olevan sekä lyhyen että ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.