Oppijan ja opettajan oikeus digitaaliseen osaamiseen : digitaalisen polarisaation uhkakuvista tasa-arvoiseen osaamisen kehittämiseen
Näykki, P., Ahlström, E., Manu, M., Penttinen, S., & Nousiainen, T. (2023). Oppijan ja opettajan oikeus digitaaliseen osaamiseen : digitaalisen polarisaation uhkakuvista tasa-arvoiseen osaamisen kehittämiseen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(4), 198-223.
Date
2023Discipline
Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)Digitalization in and for learning and interactionHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)Digitalization in and for learning and interactionSchool of WellbeingCopyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2023
Tämän narratiivisen katsausartikkelin tavoitteena on osallistua keskusteluun digitaalisesta polarisaatiosta ja tuoda esiin näkökulmia oppilaiden ja opettajien digitaalisesta osaamisesta ja osaamisen kehittämisestä. Kirjallisuuskatsaus aloitettiin hakemalla tietokannoista aihepiiriin liittyviä aiempia empiirisiä tutkimuksia, jotka on tehty vuosien 2014-2023 aikana suomalaisessa kontekstissa. Kirjallisuuskatsauksen avulla muodostettiin kolme teemakokonaisuutta: 1) suomalaisen peruskoulun nykytila: oppilaiden ja opettajien digitaalinen osaaminen sekä digitaalisen teknologian hyödyntämisen Luokkahuonekäytänteet, 2) digitaalisen teknologian opetuskäytön vaikutukset oppilaiden oppimistuloksiin ja 3) oppilaiden ja opettajien digitaalisen osaamisen kehittäminen. Artikkelissa tarkastellaan eriarvoistuvan yhteiskunnan huolten ohella myös vastuullisia tekoja, jotka liittyvät koulujen digitaalisten toimintaympäristöjen kehittämiseen sekä oppilaiden ja opettajien digitaalisen osaamisen tukemiseen. Yhteenvetona toteamme, että tarvitsemme kriittistä yhteiskunnallista tarkastelua ja keskustelua digitaalisia ympäristöjä ja työkaluja hyödyntävän oppimisen ja opettamisen nykytilasta sekä konkreettisia toimenpiteitä osaamisen kehittämiseen nyt ja tulevaisuudessa.
...
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/197563937
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työmarkkinoiden polarisaation yhteys suomalaiseen palkkajakaumaan vuosina 1990-2010
Tornberg, Kalle (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten työmarkkinoiden polarisoitumista ja sen yhteyttä kokopäivätoimisten palkansaajien palkkajakauman, keskipalkan ja palkkaerojen kehitykseen Suomessa vuosina ... -
Korona opettajan osaamisen haastajana
Warinowski, Anu; Metsäpelto, Riitta-Leena; Heikkilä, Mirva; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu ... -
Avaimet osaamiseen ja tulevaisuuteen : selvitys maahanmuuttajataustaisten nuorten osaamisesta ja siihen liittyvistä taustatekijöistä PISA 2012 -tutkimuksessa
Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Sulkunen, Sari; Suni, Minna; Vettenranta, Jouni (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014) -
Digitaalisen osaamisen merkitys pienille ja keskisuurille yrityksille
Haarala, Teemu (2023)Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen metodein, mikä merkitys digitaalisella osaamisella on pienille ja keskisuurille yrityksille (PK-yritykset). PK-yritysten haasteena on niiden niukat resurssit. ... -
Yhteiskunnallisen polarisaation haasteet Yhdysvaltojen demokratiakehitykselle
Kallio, Jarno (2021)Yhteiskunnassa debattia pitää yllä mielipiteiden kirjo. Debatin taustalla vaikuttava jännite johtuu siitä, millaisena toinen entiteetti tai toimija nähdään. Carl Schmittin teorian mukaan jännitteeseen vaikuttaa ...