dc.contributor.author | Ruotsalainen, Jenni | |
dc.contributor.author | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Koponen, Tuire | |
dc.contributor.author | Siekkinen, Martti | |
dc.contributor.author | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2024-02-19T11:29:16Z | |
dc.date.available | 2024-02-19T11:29:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Ruotsalainen, J., Torppa, M., Koponen, T., Siekkinen, M., Poikkeus, A.-M., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Luokan kertaajien taidot ja taitojen kehitys luokilla 1-4. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>33</i>(4), 159-178. | |
dc.identifier.other | CONVID_197560960 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93460 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella 1. luokan kerranneiden oppilaiden luku- ja laskutaitojen sekä oikeinkirjoituksen kehitystä sekä heidän saamaansa erityisopetusta luokilla 1-4. Tutkimuksessa tunnistettiin kaksi luokan kerranneiden oppilaiden ryhmää: samanikäiset kertaajat (n = 34) sekä samalla luokalla olleet kertaajat (oppilaat muita oppilaita vuoden vanhempia; n = 32). Näihin kertaajaryhmiin kuuluvien oppilaiden taitoja tarkasteltiin suhteessa samanikäisten kertaajien verrokkeihin (n = 34), jotka eivät kerranneet luokkaa, ja pääaineistoon, jonka muodostivat muut seuranta-aineiston oppilaat (n = 1 828). Lisäksi tarkasteltiin, olivatko samanikäiset kertaajat ja näiden verrokit saaneet seurannan aikana erityisopetusta. Ryhmien välisiä eroja taidoissa tarkasteltiin mittapisteittäin yksisuuntaisella varianssianalyysillä ja taitojen kehitystä ensimmäiseltä neljännelle mittapisteelle toistomittausten varianssianalyysillä. Erityisopetuksen saantia tarkasteltiin kuvailevien tietojen ja ristiintaulukoinnin avulla erikseen kunkin neljän seurantavuoden osalta. Seuranta-aikana samanikäisten kertaajien taitojen ero pysyi luku- ja laskusujuvuudessa samanlaisena suhteessa verrokeihin. Tämän kertaajaryhmän oikeinkirjoituksen taidot olivat hyvin heikkoja seurannan alussa, mutta ero muihin ryhmiin pieneni seurannan aikana. Samalla luokalla olleet kertaajat olivat seurannan alussa taidoissaan toista kertaajaryhmää ja näiden verrokkeja edellä lukusujuvuudessa, mutta ero hävisi seurannan aikana. Erityisopetuksen osalta havaittiin, että samanikäiset kertaajat eivät saaneet kertausvuonna yhtä todennäköisesti erityisopetusta kuin 2. luokalle siirretyt verrokit. Tutkimuksen tulokset eivät selkeästi puolla luokan kertaamisen hyödyllisyyttä keinona tukea oppilaan luku- ja laskutaitojen kehitystä, vaan pikemminkin tarvetta tukea taitoja pitkäkestoisesti. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | luokan kertaaminen | |
dc.title | Luokan kertaajien taidot ja taitojen kehitys luokilla 1-4 | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202402191928 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Resurssiviisausyhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Esi- ja alkuopetus | fi |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Resource Wisdom | en |
dc.contributor.oppiaine | Pre- and Early Childhood Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 159-178 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 33 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | tuen tarve | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | vertailu | |
dc.subject.yso | oikeinkirjoitus | |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.subject.yso | alakoululaiset | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | kirjoitustaito | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p40179 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23002 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9080 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9484 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8587 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38259 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6984 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5302 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11408 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
jyx.fundinginformation | Tutkimus on osa laajaa Alkuportaat-tutkimusta. | |
dc.type.okm | A1 | |