Show simple item record

dc.contributor.authorRuotsalainen, Jenni
dc.contributor.authorTorppa, Minna
dc.contributor.authorKoponen, Tuire
dc.contributor.authorSiekkinen, Martti
dc.contributor.authorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.date.accessioned2024-02-19T11:29:16Z
dc.date.available2024-02-19T11:29:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationRuotsalainen, J., Torppa, M., Koponen, T., Siekkinen, M., Poikkeus, A.-M., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Luokan kertaajien taidot ja taitojen kehitys luokilla 1-4. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>33</i>(4), 159-178.
dc.identifier.otherCONVID_197560960
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93460
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli tarkastella 1. luokan kerranneiden oppilaiden luku- ja laskutaitojen sekä oikeinkirjoituksen kehitystä sekä heidän saamaansa erityisopetusta luokilla 1-4. Tutkimuksessa tunnistettiin kaksi luokan kerranneiden oppilaiden ryhmää: samanikäiset kertaajat (n = 34) sekä samalla luokalla olleet kertaajat (oppilaat muita oppilaita vuoden vanhempia; n = 32). Näihin kertaajaryhmiin kuuluvien oppilaiden taitoja tarkasteltiin suhteessa samanikäisten kertaajien verrokkeihin (n = 34), jotka eivät kerranneet luokkaa, ja pääaineistoon, jonka muodostivat muut seuranta-aineiston oppilaat (n = 1 828). Lisäksi tarkasteltiin, olivatko samanikäiset kertaajat ja näiden verrokit saaneet seurannan aikana erityisopetusta. Ryhmien välisiä eroja taidoissa tarkasteltiin mittapisteittäin yksisuuntaisella varianssianalyysillä ja taitojen kehitystä ensimmäiseltä neljännelle mittapisteelle toistomittausten varianssianalyysillä. Erityisopetuksen saantia tarkasteltiin kuvailevien tietojen ja ristiintaulukoinnin avulla erikseen kunkin neljän seurantavuoden osalta. Seuranta-aikana samanikäisten kertaajien taitojen ero pysyi luku- ja laskusujuvuudessa samanlaisena suhteessa verrokeihin. Tämän kertaajaryhmän oikeinkirjoituksen taidot olivat hyvin heikkoja seurannan alussa, mutta ero muihin ryhmiin pieneni seurannan aikana. Samalla luokalla olleet kertaajat olivat seurannan alussa taidoissaan toista kertaajaryhmää ja näiden verrokkeja edellä lukusujuvuudessa, mutta ero hävisi seurannan aikana. Erityisopetuksen osalta havaittiin, että samanikäiset kertaajat eivät saaneet kertausvuonna yhtä todennäköisesti erityisopetusta kuin 2. luokalle siirretyt verrokit. Tutkimuksen tulokset eivät selkeästi puolla luokan kertaamisen hyödyllisyyttä keinona tukea oppilaan luku- ja laskutaitojen kehitystä, vaan pikemminkin tarvetta tukea taitoja pitkäkestoisesti.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherluokan kertaaminen
dc.titleLuokan kertaajien taidot ja taitojen kehitys luokilla 1-4
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402191928
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiaineEsi- ja alkuopetusfi
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.contributor.oppiainePre- and Early Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange159-178
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume33
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotuen tarve
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysovertailu
dc.subject.ysooikeinkirjoitus
dc.subject.ysooppimistulokset
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p40179
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23002
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9080
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9484
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8587
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38259
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6984
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11408
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationTutkimus on osa laajaa Alkuportaat-tutkimusta.
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright