Moniammatillinen työote vammaissosiaalityössä
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kandidaatintutkielmassa tarkastellaan vammaisen henkilön, vammaissosiaalityöntekijän ja moniammatillisen tiimin välisen vuorovaikutuksen erityisiä piirteitä ja pohditaan, mitä moniammatillinen työote vammaissosiaalityössä on. Vammaisten henkilöiden on joskus vaikea saada tarvitsemiaan palveluita, joten tueksi tarvittaisiin vähintään vammaissosiaalityöntekijä, joka vastaa erityisen tuen tarpeen asiakkaista ja tekee tarvittaessa yhteistyötä moniammatillista työotetta hyödyntäen vammaisen henkilön ja hänen oman verkostonsa kanssa.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Lähdekirjallisuuteen on valittu vammaissosiaalityötä ja moniammatillisuutta käsitteleviä teoksia, kuten moniammatillisuudesta Kaarina Mönkkösen ja Kaarina Isoherrasen ajatuksia ja vammaissosiaalityöstä mm. Anu Aution ja Markku Niemelän tietämystä vammaissosiaalityöstä. Lähdeaineistoksi on valikoitunut kirjallisuuskatsauksen lopussa taulukoidut teokset, joista etsin asiakkaan omaa ääntä ja kokemusta asiantuntijatiedon vastapainoksi, ja otin mukaan myös Anna Metterin kertomuksia siitä, miten kohtuuttomissa tilanteissa ja niiden synnyssä ovat laajemmin keskiössä sairaus tai vammaisuus.
Lähdeaineiston perusteella moniammatillinen työote vammaissosiaalityössä ei aina näy vammaisen henkilön elämässä. Vammaisuus on monimuotoista ja käsite pitää sisällään erilaisia väliinputoajaryhmiä, jotka saattavat vuorovaikutusongelmien tai muun syyn vuoksi olla haasteellisia kohdattavia vammais-sosiaalityöntekijälle, jonka asiakasmäärää ei ole määritelty laissa. Jos mietitään kuulluksi tulemista, vammaiset lapset ovat erityisessä vaarassa jäädä kokonaan kuulematta heitä koskevien asioiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Kiire ja kiireen tuntu nousi myös esille lähdeaineistossa vuorovaikutusta häiritsevänä tekijänä. Dialogiseen vuorovaikutussuhteeseen ei aina päästy, vaikka hyviäkin kokemuksia oli. Moniammatillisuus saattoi olla vammaisen henkilön näkökulmasta sekä palvelujen saamista helpottava, että heikentävä työskentelymalli. Tutkielman tuloksista koottiin Auringonkukka-huoneentaulu.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalityöntekijän asiantuntijuus
Moilanen, Sini (2020)Tämän kirjallisuuskatsauksen tehtävänä on selvittää, mitä on sosiaalityöntekijän asiantuntijuus. Tarkoituksena on tarkastella asiantuntijuuden toteutumista erilaisissa asiantuntijatyön yhteyksissä. Kirjallisuuskatsauksessa ... -
Sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistaminen moniammatillisessa yhteistyössä
Kempe-Jalonen, Hanna (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää olemassa olevan tutkimustiedon avulla, mitkä tekijät vahvistavat sosiaalityön asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä. Tarkastelen sosiaalityön asiantuntijuuden ... -
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ... -
Lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä : kontekstina perusterveydenhuollon osastotyö
Saarinen, Saini (2021)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan käytännön kentällä työskennelleiden tai harjoittelussa olleiden lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa perusterve ... -
"Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
Hännikäinen, Päivi (2013)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan peruskoulussa työskentelevien koulukuraattorien näkemyksiä omasta ja eri toimijoiden asiantuntijuudesta koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä. Koulun sisäinen ...