Opettajuus ja muutos : transformatiivinen opettajaksi oppiminen
Matikainen, M. (2023). Opettajuus ja muutos : transformatiivinen opettajaksi oppiminen. Paatos, 01.12.2023. https://www.paatos.fi/2023/12/01/opettajuus-ja-muutos-transformatiivinen-opettajaksi-oppiminen/
Julkaistu sarjassa
PaatosTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 Paatos-yhdistys
Tässä tekstissä tiivistän väitöstutkimukseni tuloksia ja reflektoin niiden merkitystä nykyiselle koulutuspolitiikalle ja opettajankoulutukselle. Väitöstutkimuksessani tutkin opettajaksi oppimisen prosessia luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksellinen perusajatukseni on, ettei hyvään opettajuuteen riitä vain opetettavien sisältöjen tai opetus- tai kasvatustaidon – didaktiikan ja pedagogiikan – hallitseminen. Pikemminkin opettaminen on ihmisyyden ytimeen kurkottava tehtävä, sekä oppijan että opettajan itsensä kohdalla. Siksi opettajaksi oppimisessa tarvitaan syväluotaavaa ymmärrystä ja reflektiota omasta itsestä, omista luontaisista toiminta-, reagointi- ja ajattelutavoista, jotta ne eivät tiedostumattomina pääse ohjaamaan opettajan työtä perusteettomilla ja perustelemattomilla tavoilla. Tutkittavani itse kuvasivat tällaista opettajaksi oppimista “ihmisenä kasvamiseksi”. Muutosprosessin myötä heistä kasvoi siis paitsi erilaisia opettajia, myös erilaisia ihmisiä, kuin he olisivat olleet ilman muutosta. Nimesin tällaisen opettajaksi oppimisen tutkimuksessani transformatiiviseksi opettajaksi oppimiseksi.
...
Julkaisija
Paatos-yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-223XAsiasanat
Alkuperäislähde
https://www.paatos.fi/2023/12/01/opettajuus-ja-muutos-transformatiivinen-opettajaksi-oppiminen/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/202026342
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Ella ja Georg Ehrnroothin säätiöLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Transformatiivinen opettajaksi oppiminen : kohti maailman muutosta
Matikainen, Minni (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Lectio praecursoria kasvatustieteen väitöskirjaan Transformatiivinen opettajaksi oppiminen - fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta, Jyväskylän yliopistossa 18.6.2022. -
Transformative Way of Becoming a Teacher : A Phenomenological-Hermeneutic Analysis of Class Teacher Education in Finland
Matikainen, Minni (SAGE Publications, 2024)Transformative learning in teacher education qualitatively changes future teachers’meaning systems of learning, teaching, and education. In this study, I exploredtransformative learning in Finnish class teacher education. ... -
Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa
Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010) -
Itsenäinen osaamisalue vai kaikkien taitojen äiti : reflektiivisyyden merkitys opettajan osaamiselle
Körkkö, Minna; Ketonen, Laura (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Reflektio on keskeinen opettajan oppimisen edesauttaja. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on havaintomme, että opettajankoulutuksessa reflektiota tarkastellaan usein pelkkänä ammatillisen kehittymisen välineenä, jonka avulla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.