dc.contributor.author | Matikainen, Minni | |
dc.date.accessioned | 2024-01-30T07:53:03Z | |
dc.date.available | 2024-01-30T07:53:03Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Matikainen, M. (2023). Opettajuus ja muutos : transformatiivinen opettajaksi oppiminen. <i>Paatos</i>, <i>01.12.2023</i>. <a href="https://www.paatos.fi/2023/12/01/opettajuus-ja-muutos-transformatiivinen-opettajaksi-oppiminen/" target="_blank">https://www.paatos.fi/2023/12/01/opettajuus-ja-muutos-transformatiivinen-opettajaksi-oppiminen/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_202026342 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93118 | |
dc.description.abstract | Tässä tekstissä tiivistän väitöstutkimukseni tuloksia ja reflektoin niiden merkitystä nykyiselle koulutuspolitiikalle ja opettajankoulutukselle. Väitöstutkimuksessani tutkin opettajaksi oppimisen prosessia luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksellinen perusajatukseni on, ettei hyvään opettajuuteen riitä vain opetettavien sisältöjen tai opetus- tai kasvatustaidon – didaktiikan ja pedagogiikan – hallitseminen. Pikemminkin opettaminen on ihmisyyden ytimeen kurkottava tehtävä, sekä oppijan että opettajan itsensä kohdalla. Siksi opettajaksi oppimisessa tarvitaan syväluotaavaa ymmärrystä ja reflektiota omasta itsestä, omista luontaisista toiminta-, reagointi- ja ajattelutavoista, jotta ne eivät tiedostumattomina pääse ohjaamaan opettajan työtä perusteettomilla ja perustelemattomilla tavoilla. Tutkittavani itse kuvasivat tällaista opettajaksi oppimista “ihmisenä kasvamiseksi”. Muutosprosessin myötä heistä kasvoi siis paitsi erilaisia opettajia, myös erilaisia ihmisiä, kuin he olisivat olleet ilman muutosta. Nimesin tällaisen opettajaksi oppimisen tutkimuksessani transformatiiviseksi opettajaksi oppimiseksi. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Paatos-yhdistys | |
dc.relation.ispartofseries | Paatos | |
dc.relation.uri | https://www.paatos.fi/2023/12/01/opettajuus-ja-muutos-transformatiivinen-opettajaksi-oppiminen/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Opettajuus ja muutos : transformatiivinen opettajaksi oppiminen | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401301623 | |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalItem | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_0640 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1797-223X | |
dc.relation.volume | 01.12.2023 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Paatos-yhdistys | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | uudistava oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimisprosessi | |
dc.subject.yso | kasvatusfilosofia | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23563 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3999 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8790 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25956 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5103 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Ella ja Georg Ehrnrooth Foundation | en |
dc.relation.funder | Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö | fi |
dc.type.okm | B1 | |