Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorKulju, Viivi
dc.contributor.authorLahtinen, Kaneli
dc.date.accessioned2024-01-25T09:51:45Z
dc.date.available2024-01-25T09:51:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93054
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien tunnistamia ja kokemia opettajastereotypioita, sekä sitä, keiden opettajat kokevat heitä stereotypisoivan. Tässä tutkimuksessa stereotypioilla tarkoitetaan tiettyyn ryhmään kohdistuvia karkeita ja pysyviä yleistyksiä, joihin liittyy ennakkoluuloja ja vääristyneistä ajatuksia. Aineisto kerättiin keväällä 2023 kyselylomakkeella, joka jaettiin Alakoulun Aarreaitta -Facebook-ryhmässä sekä Twitterissä tunnisteella #opehommia. Lopullinen aineisto muodostui 40 luokanopettajilta saaduista kirjallisesta vastauksesta. Tutkimus oli tyypiltään laadullinen ja se analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Vastausten pohjalta loimme neljä opettajastereotypioita kuvaavaa kategoriaa. Kutsumusammatti-kategoriaan sisällytimme maininnat opettajan suuremmasta palosta työtään kohtaan sekä työn harrastamisen. Helppo työ - kategoria koostui opettajan työn helppoudesta ja pitkistä lomista kertovista maininnoista. Mallikansalaisuus-kategoriaan sisällytimme maininnat opettajan nuhteettomasta luonteesta, käytöksestä ja tavoista. Habitus-kategoriaan sisällytimme maininnat ulkoiseen olemukseen liittyen. Saamamme tulokset olivat pääosin linjassa aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa. Tutkimus tuotti kuitenkin myös uutta tietoa, sillä muodostamaamme kategoriaa helppo työ ei ollut havaittavissa aiemmissa tutkimuksissa. Lisäksi tutkimuksemme tarjosi uutta tietoa koskien opettajastereotypioiden paradoksaalisuutta. Useat opettajien esittämät stereotypiat olivat ristiriitaisia tai jopa vastakkaisia keskenään. Aihe on tärkeä, sillä stereotypioiden tiedostamisen avulla voimme laajentaa opettajakuvaa. Yhteiskunnassamme vallitsevat opettajastereotypiat ovat myös pääosin jäänteitä historiasta, eivätkä koske enää nykyajan opettajan vaatimuksia.fi
dc.format.extent74
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheropettajastereotypiat
dc.subject.otherstereotypisointi
dc.subject.otherstereotypisoija
dc.subject.otherlaadullinen sisällönanalyysi
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia opettajastereotypioista ja stereotypisoijista.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401251542
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysostereotypiat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysokokemukset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrights


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright