dc.contributor.advisor | Mertala, Pekka | |
dc.contributor.author | Kulju, Viivi | |
dc.contributor.author | Lahtinen, Kaneli | |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T09:51:45Z | |
dc.date.available | 2024-01-25T09:51:45Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93054 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien tunnistamia ja
kokemia opettajastereotypioita, sekä sitä, keiden opettajat kokevat heitä
stereotypisoivan. Tässä tutkimuksessa stereotypioilla tarkoitetaan tiettyyn
ryhmään kohdistuvia karkeita ja pysyviä yleistyksiä, joihin liittyy
ennakkoluuloja ja vääristyneistä ajatuksia.
Aineisto kerättiin keväällä 2023 kyselylomakkeella, joka jaettiin
Alakoulun Aarreaitta -Facebook-ryhmässä sekä Twitterissä tunnisteella
#opehommia. Lopullinen aineisto muodostui 40 luokanopettajilta saaduista
kirjallisesta vastauksesta. Tutkimus oli tyypiltään laadullinen ja se analysointiin
aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Vastausten pohjalta loimme neljä opettajastereotypioita kuvaavaa
kategoriaa. Kutsumusammatti-kategoriaan sisällytimme maininnat opettajan
suuremmasta palosta työtään kohtaan sekä työn harrastamisen. Helppo työ -
kategoria koostui opettajan työn helppoudesta ja pitkistä lomista kertovista
maininnoista. Mallikansalaisuus-kategoriaan sisällytimme maininnat opettajan
nuhteettomasta luonteesta, käytöksestä ja tavoista. Habitus-kategoriaan
sisällytimme maininnat ulkoiseen olemukseen liittyen.
Saamamme tulokset olivat pääosin linjassa aiemman
tutkimuskirjallisuuden kanssa. Tutkimus tuotti kuitenkin myös uutta tietoa, sillä
muodostamaamme kategoriaa helppo työ ei ollut havaittavissa aiemmissa
tutkimuksissa. Lisäksi tutkimuksemme tarjosi uutta tietoa koskien
opettajastereotypioiden paradoksaalisuutta. Useat opettajien esittämät
stereotypiat olivat ristiriitaisia tai jopa vastakkaisia keskenään. Aihe on tärkeä,
sillä stereotypioiden tiedostamisen avulla voimme laajentaa opettajakuvaa.
Yhteiskunnassamme vallitsevat opettajastereotypiat ovat myös pääosin jäänteitä historiasta, eivätkä koske enää nykyajan opettajan vaatimuksia. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | opettajastereotypiat | |
dc.subject.other | stereotypisointi | |
dc.subject.other | stereotypisoija | |
dc.subject.other | laadullinen sisällönanalyysi | |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia opettajastereotypioista ja stereotypisoijista. | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401251542 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | stereotypiat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |