Show simple item record

dc.contributor.authorOlander, Katri
dc.contributor.authorSaarikallio, Suvi
dc.date.accessioned2024-01-25T07:26:21Z
dc.date.available2024-01-25T07:26:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationOlander, K., & Saarikallio, S. (2022). Experiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit. <i>Finnish Journal of Music Education</i>, <i>25</i>(2), 89-111. <a href="https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741" target="_blank">https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741</a>
dc.identifier.otherCONVID_164979885
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93045
dc.description.abstractMusiikkikasvatuksen positiivisia vaikutuksia voidaan tarkastella monitieteisesti. Tämän artikkeli lähestyy aihetta positiivisen psykologian näkökulmasta sinnikkyyden ja kukoistamisen teemoja painottaen. Tutkimus pyrkii edistämään käsitteellistä ymmärrystä musiikin oppimisen, sinnikkyyden ja hyvinvoinnin välisistä suhteista musiikkikasvatuksen kontekstissa. Monimenetelmäiseen tutkimukseen osallistui yhteensä 16 luokkaa ja 297 oppilasta neljästä eri koulusta, joissa on musiikkiluokkia. Kahta kouluista seurattiin vuosien 2016–2022 aikana keräten aineistoa kyselyiden ja haastatteluiden avulla, ja kaikki koulut osallistuivat kyselyyn vuonna 2021. Aineistoanalyysissa yhdistettiin kuvailevia ja vertailevia tilastollisia menetelmiä (kyselyt) sekä Grounded Theory -menetelmää (haastattelut ja kirjoitustehtävät). Tutkimuksen tuloksena syntyi malli, joka kuvaa musiikillista sinnikkyyttä ja kukoistamista tukevaa musiikkikasvatusprosessia. Avainkomponentit mallissa ovat vastaanotettu rakkaus, luottamus, toiveikkuus ja jaettu rakkaus. Malli resonoi aiempien sinnikkyyteen ja kukoistamiseen kytkeytyvien teorioiden kanssa, mutta syventää ja uudistaa näiden käsitteellistä sisältöä ja jäsentymistä musiikkikasvatuksellisesta näkökulmasta. Tällaista lähestymistapaa voitaisiin kenties kutsua ”positiiviseksi musiikkikasvatukseksi”. Toivomme, että tuloksemme rohkaisevat tieteidenvälistä dialogia ja lisäävät ymmärrystä siitä, millaisin lainalaisuuksin musiikin oppiminen ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherTaideyliopisto
dc.relation.ispartofseriesFinnish Journal of Music Education
dc.relation.urihttps://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersinnikkyys
dc.subject.otherkukoistaminen
dc.subject.othergrit
dc.subject.otherflourishing
dc.titleExperiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401251533
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange89-111
dc.relation.issn1239-3908
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume25
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Taideyliopisto 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysopositiivinen psykologia
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikin harrastaminen
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysosoittaminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7359
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30071
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2518
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p29074
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1947
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1743
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright