dc.contributor.author | Olander, Katri | |
dc.contributor.author | Saarikallio, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T07:26:21Z | |
dc.date.available | 2024-01-25T07:26:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Olander, K., & Saarikallio, S. (2022). Experiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit. <i>Finnish Journal of Music Education</i>, <i>25</i>(2), 89-111. <a href="https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741" target="_blank">https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_164979885 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93045 | |
dc.description.abstract | Musiikkikasvatuksen positiivisia vaikutuksia voidaan tarkastella monitieteisesti. Tämän artikkeli lähestyy aihetta positiivisen psykologian näkökulmasta sinnikkyyden ja kukoistamisen teemoja painottaen. Tutkimus pyrkii edistämään käsitteellistä ymmärrystä musiikin oppimisen, sinnikkyyden ja hyvinvoinnin välisistä suhteista musiikkikasvatuksen kontekstissa. Monimenetelmäiseen tutkimukseen osallistui yhteensä 16 luokkaa ja 297 oppilasta neljästä eri koulusta, joissa on musiikkiluokkia. Kahta kouluista seurattiin vuosien 2016–2022 aikana keräten aineistoa kyselyiden ja haastatteluiden avulla, ja kaikki koulut osallistuivat kyselyyn vuonna 2021. Aineistoanalyysissa yhdistettiin kuvailevia ja vertailevia tilastollisia menetelmiä (kyselyt) sekä Grounded Theory -menetelmää (haastattelut ja kirjoitustehtävät). Tutkimuksen tuloksena syntyi malli, joka kuvaa musiikillista sinnikkyyttä ja kukoistamista tukevaa musiikkikasvatusprosessia. Avainkomponentit mallissa ovat vastaanotettu rakkaus, luottamus, toiveikkuus ja jaettu rakkaus. Malli resonoi aiempien sinnikkyyteen ja kukoistamiseen kytkeytyvien teorioiden kanssa, mutta syventää ja uudistaa näiden käsitteellistä sisältöä ja jäsentymistä musiikkikasvatuksellisesta näkökulmasta. Tällaista lähestymistapaa voitaisiin kenties kutsua ”positiiviseksi musiikkikasvatukseksi”. Toivomme, että tuloksemme rohkaisevat tieteidenvälistä dialogia ja lisäävät ymmärrystä siitä, millaisin lainalaisuuksin musiikin oppiminen ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Taideyliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Finnish Journal of Music Education | |
dc.relation.uri | https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | sinnikkyys | |
dc.subject.other | kukoistaminen | |
dc.subject.other | grit | |
dc.subject.other | flourishing | |
dc.title | Experiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401251533 | |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 89-111 | |
dc.relation.issn | 1239-3908 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 25 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Taideyliopisto 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | positiivinen psykologia | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | musiikin harrastaminen | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | soittaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7359 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p30071 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2518 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p29074 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1947 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1743 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A1 | |