Experiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit
Olander, K., & Saarikallio, S. (2022). Experiences of grit and flourishing in Finnish comprehensive schools offering long-term support to instrument studies : building a new model of positive music education and grit. Finnish Journal of Music Education, 25(2), 89-111. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741
Published in
Finnish Journal of Music EducationDate
2022Copyright
© Taideyliopisto 2022
Musiikkikasvatuksen positiivisia vaikutuksia voidaan tarkastella monitieteisesti. Tämän artikkeli lähestyy aihetta positiivisen psykologian näkökulmasta sinnikkyyden ja kukoistamisen teemoja painottaen. Tutkimus pyrkii edistämään käsitteellistä ymmärrystä musiikin oppimisen, sinnikkyyden ja hyvinvoinnin välisistä suhteista musiikkikasvatuksen kontekstissa. Monimenetelmäiseen tutkimukseen osallistui yhteensä 16 luokkaa ja 297 oppilasta neljästä eri koulusta, joissa on musiikkiluokkia. Kahta kouluista seurattiin vuosien 2016–2022 aikana keräten aineistoa kyselyiden ja haastatteluiden avulla, ja kaikki koulut osallistuivat kyselyyn vuonna 2021. Aineistoanalyysissa yhdistettiin kuvailevia ja vertailevia tilastollisia menetelmiä (kyselyt) sekä Grounded Theory -menetelmää (haastattelut ja kirjoitustehtävät). Tutkimuksen tuloksena syntyi malli, joka kuvaa musiikillista sinnikkyyttä ja kukoistamista tukevaa musiikkikasvatusprosessia. Avainkomponentit mallissa ovat vastaanotettu rakkaus, luottamus, toiveikkuus ja jaettu rakkaus. Malli resonoi aiempien sinnikkyyteen ja kukoistamiseen kytkeytyvien teorioiden kanssa, mutta syventää ja uudistaa näiden käsitteellistä sisältöä ja jäsentymistä musiikkikasvatuksellisesta näkökulmasta. Tällaista lähestymistapaa voitaisiin kenties kutsua ”positiiviseksi musiikkikasvatukseksi”. Toivomme, että tuloksemme rohkaisevat tieteidenvälistä dialogia ja lisäävät ymmärrystä siitä, millaisin lainalaisuuksin musiikin oppiminen ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa.
...
Publisher
TaideyliopistoISSN Search the Publication Forum
1239-3908Keywords
Original source
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752741Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164979885
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ... -
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ... -
Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
Kärkkäinen, Mikko (2023)Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja ... -
Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
Toivanen, Virpi (2022)Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaan ja sen menetelmien käyttämisestä peruskoulussa oppilaiden kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia ... -
Finnish adolescent's and young's experiences of everyday music uses: interview and digi-ethnographical data
Kourilehto, Lotta; Saarikallio, Suvi; Peltola, Henna-Riikka; Westinen, Elina (University of Jyväskylä, 2024)This study examines how Finnish adolescents and young adults (15–27 years) (n=64) use music in their everyday lives, and what kind of roles and meanings young people themselves give to their daily musical uses. The data ...