Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPöysä, Sanni
dc.contributor.authorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.date.accessioned2024-01-22T11:23:35Z
dc.date.available2024-01-22T11:23:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPöysä, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Psykososiaalisen hyvinvoinnin heijastuminen oppilaiden kokemuksiin kevään 2020 etäopetuksesta. <i>Kasvatus</i>, <i>54</i>(4), 311-325. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.138068" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.138068</a>
dc.identifier.otherCONVID_194166435
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92964
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan alakouluikäisten oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta koronapandemian alussa keväällä 2020. Tutkimuksen aineistona käytettiin 46 neljäsluokkalaisen oppilaan teemahaastatteluista tehtyjä litteraatteja. Osallistujien valinnassa hyödynnettiin luokanopettajien tekemiä arvioita oppilaiden psykososiaalisesta hyvinvoinnista. Oppilaiden teemahaastattelut analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tulokset osoittivat, että oppilaat nostivat esille niin myönteisiä kuin kielteisiä etäopetuskokemuksia. Myönteisinä kokemuksina mainittiin esimerkiksi vapaus aikatauluttaa ja suunnitella opiskelua sekä etäopiskelun rentous. Kielteisenä koettiin sosiaalisten kontaktien puute ja oppimiseen liittyvät vaikeudet. Useimmat oppilaat toivoivat lisäksi, että etäopetusta ei jatkossa enää tulisi. Samalla kuitenkin huomattava osa oppilaista suhtautui neutraalisti mahdolliseen etäopetuksen toistumiseen tulevaisuudessa, ja pieni osa oppilaista valitsisi jatkossakin etäopetuksen lähiopetuksen sijaan. Tulokset antoivat viitteitä siitä, että psykososiaalinen hyvinvointi heijastui jossain määrin oppilaiden kokemuksiin etäopetuksesta. Opetuksen järjestämisessä on näin ollen tärkeää huomioida lasten ja nuorten omat kokemukset opetuksesta ja toimivista opetusjärjestelyistä, jotta pystytään paremmin vastaamaan heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpsykososiaalinen hyvinvointi
dc.titlePsykososiaalisen hyvinvoinnin heijastuminen oppilaiden kokemuksiin kevään 2020 etäopetuksesta
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401221456
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange311-325
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume54
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber345196
dc.relation.grantnumber317610
dc.relation.grantnumber335635
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointi
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysopoikkeusolot
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21828
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10590
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38829
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1946
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3209
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p734
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.138068
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramStrategic research programmes, AoFen
jyx.fundingprogramAcademy Project, AoFen
jyx.fundingprogramOthers, AoFen
jyx.fundingprogramStrategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SAfi
jyx.fundingprogramAkatemiahanke, SAfi
jyx.fundingprogramMuut, SAfi
jyx.fundinginformationTämä tutkimus kuuluu EduRESCUE - resilientti koulu ja koulutus -hankkeeseen. Tutkimusta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä (234196). Lisäksi tätä tutkimusta on rahoittanut Suomen Akatemia (335635 ja 317610) ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright