Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksen lastenhoitajien puheessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa tutkittiin lastenhoitajien käsityksiä johtajuudesta. Aihetta
lähestyttiin jaettu johtajuus -käsitteen avulla. Jaetulla johtajuudella tarkoitetaan
johtajuuden muotoa, jossa työntekijöille jaetaan sekä tehtäviä että vastuuta.
Tutkimuksen lähtökohta rakentuu sosiaalisen konstruktionismin ajatuksille.
Ajatuksena on, että todellisuus rakentuu sosiaalisessa ja kielellisessä
vuorovaikutuksessa, jolloin tutkimuksen tehtävänä on tehdä näkyviksi
todellisuutta rakentavia kielellisiä elementtejä. Tutkimus asettuu osaksi
narratiivista tutkimusperinnettä, jossa tavoitteena on antaa puheenvuoro
yksittäisille ihmisille ja heidän näkemyksilleen. Tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli tehdä näkyväksi lastenhoitajien näkemyksiä johtajuudesta,
ymmärtää ihmisten toiminnan taustalla vaikuttavia asioita sekä parantaa
varhaiskasvatuksen laatua.
Tutkimuksen tulosten mukaan lastenhoitajien käsitykset jaetusta
johtajuudesta olivat hyvin yhtenevät aiemman tutkimuskirjallisuuden
esittämien ajatusten kanssa. Lastenhoitajat kokivat jaetun johtajuuden
elementtien näkyvän heidän työssään. Lisäksi lastenhoitajat suhtautuivat
myönteisesti jaettuun johtajuuteen ja katsoivat sen auttavan heitä jaksamaan
työssään. Hyvät vuorovaikutussuhteet sekä yhtenäinen tiimi olivat keskeisiä
tekijöitä jaetun johtajuuden toteutumisen taustalla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
Varhaiskasvatuksen organisaatiomuutos ja johtaminen
Salonen, Satu-Maarit; Valkeejärvi, Mari (2016)Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa varhaiskasvatuksen hajaute-tun organisaation johtamisesta ja sen mukanaan tuomista muutoksista päivä-kodin johtajien työhön. Muutos hajautettuun organisaatioon suomalaisessa ... -
Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
Hintsa, Mari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sekä tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.