Varhaiskasvatuksen organisaatiomuutos ja johtaminen
Päivämäärä
2016Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa varhaiskasvatuksen hajaute-tun organisaation johtamisesta ja sen mukanaan tuomista muutoksista päivä-kodin johtajien työhön. Muutos hajautettuun organisaatioon suomalaisessa varhaiskasvatusjärjestelmässä on tuonut päiväkodin johtajan johdettavaksi useampia varhaiskasvatusyksiköitä yhden sijaan.
Tutkimuksen teoriaosassa kuvataan organisaatiota, johtamista ja organi-saatiomuutosta kohdistuen tarkemmin varhaiskasvatuksen johtamiseen ja ha-jautettuun organisaatioon. Tutkimuksen avulla selvitetään, miten päiväkodin johtajat tulkitsevat organisaatiomuutosta yhden yksikön johtajasta useamman yksikön johtajaksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahden ryhmäkeskustelun avulla. Aineiston analyysiin on käytetty aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Tutkimuksen eri vaiheissa on huomioitu tutkimuksen eettiset periaatteet.
Tutkimuksen tuloksina tulee esiin, että hajautettuun organisaatioon siir-tymisen seurauksena päiväkodin johtajan pitää uudelleen organisoida työtänsä työajan riittämiseksi. Organisaatiomuutoksessa on tärkeää, että muutoksen kohteena olevat henkilöt pääsevät vaikuttamaan muutosprosessiin ja saavat riittävästi tukea muutoksen eri vaiheissa. Jaetun johtajuuden merkitys hajaute-tun organisaation johtamisessa korostuu ja henkilöstön itseohjautuvuus pai-nottuu. Tutkimuksen tieto on sovellettavissa vastaaviin varhaiskasvatuksen organisaatioihin.
Asiasanat: organisaatiomuutos, hajautettu organisaatio, varhaiskasvatuksen johtaminen, jaettu johtajuus, päiväkodin johtaja
Keywords: organisational change, distributed organization, leadership in early childhood education, shared leadership, kindergarten director
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksen lastenhoitajien puheessa
Hakkarainen, Timo (2023)Tässä tutkimuksessa tutkittiin lastenhoitajien käsityksiä johtajuudesta. Aihetta lähestyttiin jaettu johtajuus -käsitteen avulla. Jaetulla johtajuudella tarkoitetaan johtajuuden muotoa, jossa työntekijöille jaetaan sekä ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta
Kari, Minna (2012)Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.