dc.contributor.author | Hakkarainen, Timo | |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T06:38:24Z | |
dc.date.available | 2024-01-22T06:38:24Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92953 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkittiin lastenhoitajien käsityksiä johtajuudesta. Aihetta
lähestyttiin jaettu johtajuus -käsitteen avulla. Jaetulla johtajuudella tarkoitetaan
johtajuuden muotoa, jossa työntekijöille jaetaan sekä tehtäviä että vastuuta.
Tutkimuksen lähtökohta rakentuu sosiaalisen konstruktionismin ajatuksille.
Ajatuksena on, että todellisuus rakentuu sosiaalisessa ja kielellisessä
vuorovaikutuksessa, jolloin tutkimuksen tehtävänä on tehdä näkyviksi
todellisuutta rakentavia kielellisiä elementtejä. Tutkimus asettuu osaksi
narratiivista tutkimusperinnettä, jossa tavoitteena on antaa puheenvuoro
yksittäisille ihmisille ja heidän näkemyksilleen. Tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli tehdä näkyväksi lastenhoitajien näkemyksiä johtajuudesta,
ymmärtää ihmisten toiminnan taustalla vaikuttavia asioita sekä parantaa
varhaiskasvatuksen laatua.
Tutkimuksen tulosten mukaan lastenhoitajien käsitykset jaetusta
johtajuudesta olivat hyvin yhtenevät aiemman tutkimuskirjallisuuden
esittämien ajatusten kanssa. Lastenhoitajat kokivat jaetun johtajuuden
elementtien näkyvän heidän työssään. Lisäksi lastenhoitajat suhtautuivat
myönteisesti jaettuun johtajuuteen ja katsoivat sen auttavan heitä jaksamaan
työssään. Hyvät vuorovaikutussuhteet sekä yhtenäinen tiimi olivat keskeisiä
tekijöitä jaetun johtajuuden toteutumisen taustalla. | fi |
dc.format.extent | 51 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | jaettu johtajuus | |
dc.title | Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksen lastenhoitajien puheessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401221446 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lastenhoitajat | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |