Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksen lastenhoitajien puheessa

Abstract
Tässä tutkimuksessa tutkittiin lastenhoitajien käsityksiä johtajuudesta. Aihetta lähestyttiin jaettu johtajuus -käsitteen avulla. Jaetulla johtajuudella tarkoitetaan johtajuuden muotoa, jossa työntekijöille jaetaan sekä tehtäviä että vastuuta. Tutkimuksen lähtökohta rakentuu sosiaalisen konstruktionismin ajatuksille. Ajatuksena on, että todellisuus rakentuu sosiaalisessa ja kielellisessä vuorovaikutuksessa, jolloin tutkimuksen tehtävänä on tehdä näkyviksi todellisuutta rakentavia kielellisiä elementtejä. Tutkimus asettuu osaksi narratiivista tutkimusperinnettä, jossa tavoitteena on antaa puheenvuoro yksittäisille ihmisille ja heidän näkemyksilleen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä näkyväksi lastenhoitajien näkemyksiä johtajuudesta, ymmärtää ihmisten toiminnan taustalla vaikuttavia asioita sekä parantaa varhaiskasvatuksen laatua. Tutkimuksen tulosten mukaan lastenhoitajien käsitykset jaetusta johtajuudesta olivat hyvin yhtenevät aiemman tutkimuskirjallisuuden esittämien ajatusten kanssa. Lastenhoitajat kokivat jaetun johtajuuden elementtien näkyvän heidän työssään. Lisäksi lastenhoitajat suhtautuivat myönteisesti jaettuun johtajuuteen ja katsoivat sen auttavan heitä jaksamaan työssään. Hyvät vuorovaikutussuhteet sekä yhtenäinen tiimi olivat keskeisiä tekijöitä jaetun johtajuuden toteutumisen taustalla.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401221446Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share