Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksen lastenhoitajien puheessa
Abstract
Tässä tutkimuksessa tutkittiin lastenhoitajien käsityksiä johtajuudesta. Aihetta
lähestyttiin jaettu johtajuus -käsitteen avulla. Jaetulla johtajuudella tarkoitetaan
johtajuuden muotoa, jossa työntekijöille jaetaan sekä tehtäviä että vastuuta.
Tutkimuksen lähtökohta rakentuu sosiaalisen konstruktionismin ajatuksille.
Ajatuksena on, että todellisuus rakentuu sosiaalisessa ja kielellisessä
vuorovaikutuksessa, jolloin tutkimuksen tehtävänä on tehdä näkyviksi
todellisuutta rakentavia kielellisiä elementtejä. Tutkimus asettuu osaksi
narratiivista tutkimusperinnettä, jossa tavoitteena on antaa puheenvuoro
yksittäisille ihmisille ja heidän näkemyksilleen. Tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli tehdä näkyväksi lastenhoitajien näkemyksiä johtajuudesta,
ymmärtää ihmisten toiminnan taustalla vaikuttavia asioita sekä parantaa
varhaiskasvatuksen laatua.
Tutkimuksen tulosten mukaan lastenhoitajien käsitykset jaetusta
johtajuudesta olivat hyvin yhtenevät aiemman tutkimuskirjallisuuden
esittämien ajatusten kanssa. Lastenhoitajat kokivat jaetun johtajuuden
elementtien näkyvän heidän työssään. Lisäksi lastenhoitajat suhtautuivat
myönteisesti jaettuun johtajuuteen ja katsoivat sen auttavan heitä jaksamaan
työssään. Hyvät vuorovaikutussuhteet sekä yhtenäinen tiimi olivat keskeisiä
tekijöitä jaetun johtajuuden toteutumisen taustalla.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401221446Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)