Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLappalainen, Roni
dc.date.accessioned2024-01-11T09:43:41Z
dc.date.available2024-01-11T09:43:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLappalainen, R. (2023). Vallitseva sosiaalinen paradigma vihreän mainonnan diskursseissa. <i>Kulutustutkimus.Nyt</i>, <i>17</i>(1-2), 83-112. <a href="https://doi.org/10.54333/kulutustutkimus.127405" target="_blank">https://doi.org/10.54333/kulutustutkimus.127405</a>
dc.identifier.otherCONVID_194935244
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92668
dc.description.abstractAnalysoin tässä tutkimuksessa vihreän mainonnan ympäristödiskursseja sekä vallitsevaa sosiaalista paradigmaa. Ympäristödiskurssit muokkaavat luonnon, ilmaston ja ympäristökriisien sosiokulttuurista asemaa. Vallitseva sosiaalinen paradigma määrittää, mitä asioita yhteiskunnassa pidetään luonnollisina ja yleisesti hyväksyttyinä. Länsimaissa vallitseva sosiaalinen paradigma keskittyy teknologisen kehityksen, lisääntyvän kulutuksen sekä talouskasvun ympärille. Aiemmassa tutkimuksessa on todettu, että vihreä mainonta ei haasta vallitsevaa sosiaalista paradigmaa. Sen sijaan tutkimusta on vähemmän vallitsevaa sosiaalista paradigmaa ylläpitävistä diskursseista ja niihin liittyvistä semioottisista valinnoista. Analysoin tässä tutkimuksessa Helsingin Sanomien ilmastoa, luontoa ja ympäristökriisejä käsitteleviä etusivumainoksia multimodaalisen kriittisen diskurssianalyysin avulla. Analyysin perusteella vallitsevaa sosiaalista paradigmaa ylläpitää viisi diskurssia: teknologiadiskurssi, vastuudiskurssi, hyötydiskurssi, mahdollisuusdiskurssi sekä kotimaisuusdiskurssi. Ympäristökriisit kuvataan diskursseissa ensisijaisesti teknologisina ongelmina ja liiketoimintamahdollisuuksina, jotka voidaan ratkaista kuluttamalla. Kotimaisuudella hämärretään vallitsevan sosiaalisen paradigman mahdollisia kielteisiä vaikutuksia ja korostetaan suomalaisten yritysten vastuullisuutta. Vallitsevan sosiaalisen paradigman ulkopuolisten diskurssien analysoiminen hyödyttäisi vaihtoehtoisten ratkaisujen tuottamista ja ympäristökriisien ratkaisemista.fi
dc.description.abstractIn this research, I analyze the environmental discourses of green advertising and the Dominant Social Paradigm. Environmental discourses shape the socio-cultural status of nature, climate, and environmental crises. The Dominant Social Paradigm determines what in society is considered natural and generally accepted. The Dominant Social Paradigm in Western countries centers around technological development, consumption, and economic growth. Previous research has found that green advertising does not challenge the Dominant Social Paradigm. However, there is a lack of research on the discourses and semiotic choices that maintain and reproduce the Dominant Social Paradigm. In this study, I analyze front page advertisements dealing with climate, nature, and environmental crises from the newspaper Helsingin Sanomat. I utilize multimodal critical discourse analysis. Based on the analysis, the Dominant Social Paradigm is maintained and reproduced by five discourses: technology discourse, responsibility discourse, benefit discourse, opportunity discourse and domesticity discourse. Environmental crises are described in discourses primarily as technological issues and business opportunities that can be solved with consumption choices. Domesticity discourse obscures the possible negative effects of the Dominant Social Paradigm and emphasizes the sustainability of Finnish companies. Analyzing discourses outside the Dominant Social Paradigm would help in producing alternative solutions to the environmental crises.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKulutustutkimuksen seura
dc.relation.ispartofseriesKulutustutkimus.Nyt
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherHelsingin Sanomat
dc.titleVallitseva sosiaalinen paradigma vihreän mainonnan diskursseissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401111169
dc.contributor.laitosKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.laitosSchool of Business and Economicsen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange83-112
dc.relation.issn1797-2345
dc.relation.numberinseries1-2
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Roni Lappalainen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber345885
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysokestävä kulutus
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysoparadigmat
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysomarkkinointiviestintä
dc.subject.ysovihreä siirtymä
dc.subject.ysodiskurssi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7829
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24202
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2421
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3018
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1232
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39666
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17817
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.54333/kulutustutkimus.127405
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramStrategic research programmes, AoFen
jyx.fundingprogramStrategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SAfi
jyx.fundinginformationLappalainen työskenteli vuosina 2022-2023 Suomen Akatemian yhteydessä toimivan Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa Biodiful -tutkimushankkeessa.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0