Show simple item record

dc.contributor.authorKaukko, Mervi
dc.contributor.authorPetäjäniemi, Maria
dc.contributor.authorHarju-Autti, Raisa
dc.contributor.authorHaswell, Nick
dc.contributor.authorAlisaari, Jenni
dc.contributor.authorHeikkola, Leena Maria
dc.contributor.authorMustonen, Sanna
dc.date.accessioned2024-01-08T11:07:09Z
dc.date.available2024-01-08T11:07:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKaukko, M., Petäjäniemi, M., Harju-Autti, R., Haswell, N., Alisaari, J., Heikkola, L. M., & Mustonen, S. (2023). Tasapainoilua, tilan antamista ja näkymätisöintiä : pakolaisaiheiden käsittely suomalaisissa kouluissa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(4), 45-63. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.127378" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.127378</a>
dc.identifier.otherCONVID_197461890
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92573
dc.description.abstractTämä artikkeli tarkastelee, miten Suomen kouluissa käsitellään pakolaisuuteen liittyviä aiheita ja pakolaistaustaisten oppilaiden kokemuksia. Artikkeli pohjautuu vuoden 2022 lopussa opettajilta, rehtoreilta ja koulunkäynninohjaajilta kerättyyn kyselyaineistoon (n = 267) ja kyselyä tarkentaviin puolistrukturoituihin opettajahaastatteluihin (n = 15). Tätä artikkelia varten on analysoitu kaksi kyselyn avokysymystä ja kaksi kysymystä opettajien haastatteluista. Tulokset osoittavat, että koulujen henkilökunta toivoo lisää tietoa ja koulutusta siitä, miten pakolaisuutta voi käsitellä iänmukaisesti, turvallisesti ja sensitiivisesti koulun arjessa. Useilla opettajilla oli pelko, että pakolaisuudesta puhuminen voi kuormittaa tai traumatisoida oppilaita. Vastauksissa korostuivat opettajien pyrkimykset rakentaa turvallista ilmapiiriä ja kohdella sekä pakolaisoppilaita että luokan muita oppilaita kunnioittavasti. Nämä pyrkimykset vaikuttivat siihen, miten opettajat lähestyivät pakolaisaiheita luokissa. Lähestymistavat jakautuivat kolmeen ryhmään, joita kutsumme tasapainoiluksi, tilan antamiseksi ja näkymätisöinniksi. Pakolaisuuden ja muiden vaikeiden aiheiden käsittely koulussa vaatii hyvää oppilaantuntemusta, sujuvaa tiedonkulkua, tarpeeksi pieniä ryhmäkokoja ja riittäviä työaikaresursseja. Ukrainan sota ja sotaa paenneiden oppilaiden siirtyminen perusopetuksen piiriin lisää aiheen ajankohtaisuutta suuressa osassa Suomen kouluja.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-ND 4.0
dc.subject.otherUkraina
dc.subject.othernäkymätisöinti
dc.subject.otherpakolaiskasvatus
dc.titleTasapainoilua, tilan antamista ja näkymätisöintiä : pakolaisaiheiden käsittely suomalaisissa kouluissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401081075
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKokkola University Consortium Chydeniusen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange45-63
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomaahanmuutto
dc.subject.ysokoulunkäynti
dc.subject.ysopakolaisuus
dc.subject.ysopakolaiset
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysokäsittely
dc.subject.ysovaikeneminen
dc.subject.ysotraumat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10624
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9977
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6458
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16485
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4549
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4691
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9794
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.127378
jyx.fundinginformationTämä artikkeli on osa Koneen säätiön rahoittamaa KOTI-hanketta (Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Åbo Akademi)
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-ND 4.0