dc.contributor.author | Kaukko, Mervi | |
dc.contributor.author | Petäjäniemi, Maria | |
dc.contributor.author | Harju-Autti, Raisa | |
dc.contributor.author | Haswell, Nick | |
dc.contributor.author | Alisaari, Jenni | |
dc.contributor.author | Heikkola, Leena Maria | |
dc.contributor.author | Mustonen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2024-01-08T11:07:09Z | |
dc.date.available | 2024-01-08T11:07:09Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Kaukko, M., Petäjäniemi, M., Harju-Autti, R., Haswell, N., Alisaari, J., Heikkola, L. M., & Mustonen, S. (2023). Tasapainoilua, tilan antamista ja näkymätisöintiä : pakolaisaiheiden käsittely suomalaisissa kouluissa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(4), 45-63. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.127378" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.127378</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_197461890 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92573 | |
dc.description.abstract | Tämä artikkeli tarkastelee, miten Suomen kouluissa käsitellään pakolaisuuteen liittyviä aiheita ja pakolaistaustaisten oppilaiden kokemuksia. Artikkeli pohjautuu vuoden 2022 lopussa opettajilta, rehtoreilta ja koulunkäynninohjaajilta kerättyyn kyselyaineistoon (n = 267) ja kyselyä tarkentaviin puolistrukturoituihin opettajahaastatteluihin (n = 15). Tätä artikkelia varten on analysoitu kaksi kyselyn avokysymystä ja kaksi kysymystä opettajien haastatteluista. Tulokset osoittavat, että koulujen henkilökunta toivoo lisää tietoa ja koulutusta siitä, miten pakolaisuutta voi käsitellä iänmukaisesti, turvallisesti ja sensitiivisesti koulun arjessa. Useilla opettajilla oli pelko, että pakolaisuudesta puhuminen voi kuormittaa tai traumatisoida oppilaita. Vastauksissa korostuivat opettajien pyrkimykset rakentaa turvallista ilmapiiriä ja kohdella sekä pakolaisoppilaita että luokan muita oppilaita kunnioittavasti. Nämä pyrkimykset vaikuttivat siihen, miten opettajat lähestyivät pakolaisaiheita luokissa. Lähestymistavat jakautuivat kolmeen ryhmään, joita kutsumme tasapainoiluksi, tilan antamiseksi ja näkymätisöinniksi. Pakolaisuuden ja muiden vaikeiden aiheiden käsittely koulussa vaatii hyvää oppilaantuntemusta, sujuvaa tiedonkulkua, tarpeeksi pieniä ryhmäkokoja ja riittäviä työaikaresursseja. Ukrainan sota ja sotaa paenneiden oppilaiden siirtyminen perusopetuksen piiriin lisää aiheen ajankohtaisuutta suuressa osassa Suomen kouluja. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.rights | CC BY-ND 4.0 | |
dc.subject.other | Ukraina | |
dc.subject.other | näkymätisöinti | |
dc.subject.other | pakolaiskasvatus | |
dc.title | Tasapainoilua, tilan antamista ja näkymätisöintiä : pakolaisaiheiden käsittely suomalaisissa kouluissa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401081075 | |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkola University Consortium Chydenius | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 45-63 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 17 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Kasvatus & Aika | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | maahanmuutto | |
dc.subject.yso | koulunkäynti | |
dc.subject.yso | pakolaisuus | |
dc.subject.yso | pakolaiset | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | käsittely | |
dc.subject.yso | vaikeneminen | |
dc.subject.yso | traumat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14542 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10624 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9977 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6458 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16485 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4549 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4691 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9794 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33350/ka.127378 | |
jyx.fundinginformation | Tämä artikkeli on osa Koneen säätiön rahoittamaa KOTI-hanketta (Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Åbo Akademi) | |
dc.type.okm | A1 | |