Tasapainoilua, tilan antamista ja näkymätisöintiä : pakolaisaiheiden käsittely suomalaisissa kouluissa
Kaukko, M., Petäjäniemi, M., Harju-Autti, R., Haswell, N., Alisaari, J., Heikkola, L. M., & Mustonen, S. (2023). Tasapainoilua, tilan antamista ja näkymätisöintiä : pakolaisaiheiden käsittely suomalaisissa kouluissa. Kasvatus ja aika, 17(4), 45-63. https://doi.org/10.33350/ka.127378
Published in
Kasvatus ja aikaAuthors
Date
2023Copyright
© 2023 Kasvatus & Aika
Tämä artikkeli tarkastelee, miten Suomen kouluissa käsitellään pakolaisuuteen liittyviä aiheita ja pakolaistaustaisten oppilaiden kokemuksia. Artikkeli pohjautuu vuoden 2022 lopussa opettajilta, rehtoreilta ja koulunkäynninohjaajilta kerättyyn kyselyaineistoon (n = 267) ja kyselyä tarkentaviin puolistrukturoituihin opettajahaastatteluihin (n = 15). Tätä artikkelia varten on analysoitu kaksi kyselyn avokysymystä ja kaksi kysymystä opettajien haastatteluista. Tulokset osoittavat, että koulujen henkilökunta toivoo lisää tietoa ja koulutusta siitä, miten pakolaisuutta voi käsitellä iänmukaisesti, turvallisesti ja sensitiivisesti koulun arjessa. Useilla opettajilla oli pelko, että pakolaisuudesta puhuminen voi kuormittaa tai traumatisoida oppilaita. Vastauksissa korostuivat opettajien pyrkimykset rakentaa turvallista ilmapiiriä ja kohdella sekä pakolaisoppilaita että luokan muita oppilaita kunnioittavasti. Nämä pyrkimykset vaikuttivat siihen, miten opettajat lähestyivät pakolaisaiheita luokissa. Lähestymistavat jakautuivat kolmeen ryhmään, joita kutsumme tasapainoiluksi, tilan antamiseksi ja näkymätisöinniksi. Pakolaisuuden ja muiden vaikeiden aiheiden käsittely koulussa vaatii hyvää oppilaantuntemusta, sujuvaa tiedonkulkua, tarpeeksi pieniä ryhmäkokoja ja riittäviä työaikaresursseja. Ukrainan sota ja sotaa paenneiden oppilaiden siirtyminen perusopetuksen piiriin lisää aiheen ajankohtaisuutta suuressa osassa Suomen kouluja.
...
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/197461890
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Tämä artikkeli on osa Koneen säätiön rahoittamaa KOTI-hanketta (Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Åbo Akademi)License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Unkari unkarilaisille, Eurooppa eurooppalaisille! : miksi Unkari ei halunnut turvapaikanhakijoita vuonna 2015?
Seppälä, Antti (2017)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Unkarin pääministeri Viktor Orbánin vuonna 2015 pitämien puheiden analyysin kautta Unkarin tiukkana pidetyn maahanmuuttopolitiikan syitä. Tutkielmassa selvitetään, miksi Unkari ... -
Toimijuutta välitilassa : turvapaikanhakijoiden toimijuuteen vaikuttavat tekijät
Juvakka, Hanna (2022)Tutkielman tarkoituksena on selvittää turvapaikanhakijoiden toimijuuden haasteita ja mahdollisuuksia turvapaikkaprosessin aikana. Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineisto koostuu ... -
“Kaiken maailman ilmastopakolaisia” : asiantuntijoiden käsityksiä ilmastopakolaisuuden suhteesta muuttoliikkeeseen Pohjois-Afrikan ja Afrikan sarven alueella
Jurvelin, Vilja (2019)Tässä tutkielmassa käsitellään asiantuntijoiden käsityksiä Pohjois-Afrikan ja Afrikan sarven alueen ilmastopakolaisuudesta. Ilmastopakolaisuudella tarkoitetaan pakotettua maahanmuuttoa, johon vaikuttaa ilmastonmuutoksen ... -
Memorializing mass deaths at the border : two cases from Canberra (Australia) and Lampedusa (Italy)
Horsti, Karina; Neumann, Klaus (Routledge, 2019)In this paper, we compare two seemingly very similar instances in which individuals and organizations within the borders of the global North have memorialized the deaths of irregular migrants at sea: the SIEV X memorial ... -
Temporality in cosmopolitan solidarity : Archival activism and participatory documentary film as mediated witnessing of suffering at Europe’s borders
Horsti, Karina (Sage Publications Ltd., 2019)This article develops and extends the idea of cosmopolitan solidarity to temporality through a case study of archival activism and participatory film-making. It examines mediated witnessing within the Italian online ...