Show simple item record

dc.contributor.advisorNewby, Andrew
dc.contributor.advisorYoken, Hannah
dc.contributor.authorMuikku, Noora
dc.date.accessioned2023-12-19T05:54:09Z
dc.date.available2023-12-19T05:54:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92396
dc.description.abstractOscar Wildeä ja Radclyffe Hallia pidetään englantilaisen seksuaalivähemmistöjen historian merkkihenkilöinä. Wilden homoseksuaalisia tekoja koskeneet oikeudenkäynnit ja tuomio jättivät merkittävän jäljen englantilaiseen kulttuuriin, kun taas Hallin ”seksuaalista inversiota” käsitellyt kielletty romaani Yksinäisyyden kaivo muistettiin pitkään lesbokirjallisuuden keskeisimpänä työnä. Pro gradu -tutkielmassani tutkin sekä Wilden ainoan romaanin Dorian Grayn muotokuvan (1890) että Yksinäisyyden kaivon (1928) vastaanottoa näiden julkaisuhetkinä, keskittyen kriitikoiden reaktioiden takana piileviin sosiaalisiin normeihin ja kulttuurisiin arvoihin sekä näiden vertailuun. Dorian Grayn muotokuvan keskeisiä teemoja olivat hedonismi, kauneus ja synti. Kriitikot arvostelivat Wildeä ja tämän ”epämiehekkäitä” hahmoja keskiluokkaisista normeista poikkeamisesta. Hahmojen väliset lämpimät suhteet saivat kriitikot suhtautumaan romaaniin epäileväisesti, kutsuen sitä moraalittomaksi. Yksinäisyyden kaivo kertoi nuoren homoseksuaalin naisen elämäntarinan, jonka kertomista kriitikot pitivät rohkeana ja kiittelivät romaanin vilpittömyyttä. Romaani kuitenkin kiellettiin oikeuden päätöksellä vedoten ”luonnottomien suhteiden” esittämiseen myönteisessä valossa, minkä pelättiin ”korruptoivan” lukijoita. Ensimmäisen maailmansodan ja seksuaalisuuden tutkimuksen tuomat muutokset selittivät romaanien vastaanottojen välisiä eroavaisuuksia. Dorian Grayn muotokuvan vastaanotto oli negatiivinen, kun taas Yksinäisyyden kaivon kriitikot ennen sen kieltoa konservatiivisten julkisen moraalin puolustajien käsissä suhtautuivat myönteisesti homoseksuaalisuuden teemaan. Suhtautuminen homoseksuaalisuuteen muuttui romaanien välisenä aikana moninaisemmaksi tieteen, feminismin ja poliittisen ajattelun kehityksen ansiosta.fi
dc.format.extent67
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersexual inversion
dc.subject.othersodomy
dc.subject.otherqueer
dc.title‘If The British Public Will Stand This, They Can Stand Anything’ : The Receptions of The Picture of Dorian Gray and the Well of Loneliness
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312198391
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYleinen historiafi
dc.contributor.oppiaineGeneral Historyen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3033
dc.subject.ysofeminismi
dc.subject.ysoseksologia
dc.subject.ysohomoseksuaalisuus
dc.subject.ysoenglanninkielinen kirjallisuus
dc.subject.ysoseksuaalinen käyttäytyminen
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysolesbous
dc.subject.ysoqueer-kirjallisuus
dc.subject.ysolesbokulttuuri
dc.subject.ysofeminism
dc.subject.ysosexology
dc.subject.ysohomosexuality
dc.subject.ysoEnglish language literature
dc.subject.ysosexual behaviour
dc.subject.ysohistory
dc.subject.ysolesbianism
dc.subject.ysoqueer literature
dc.subject.ysolesbian culture
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright