dc.contributor.advisor | Tuomi, Kirsi | |
dc.contributor.author | Silvenius, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2023-12-18T12:36:42Z | |
dc.date.available | 2023-12-18T12:36:42Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92391 | |
dc.description.abstract | Koululaulut kuuluvat vahvasti kulttuuriperimäämme ja opetuslauluilla on suuri merkitys lasten ja nuorten koulutuksessa. Viimeistään peruskoulun jälkeen laulujen käyttö kuitenkin vähenee huomattavasti muiden aineiden kuin kielten opetuksessa. Lukuisat musiikkiterapian tutkimukset ovat osoittaneet, että musiikilla on annettavaa läpi elämän. Musiikin kuuntelun positiivisia vaikutuksia on havaittu aikuisilla mm. aivohalvauksen jälkeisessä kognitiivisessa kuntoutumisessa ja negatiivisen mielialan ehkäisemisessä. Ikäihmisten muistitutkimukset ovat puolestaan osoittaneet laulujen suuren merkityksen kognitiivisille toiminnoille. Miksi opetuslauluja ei siis hyödynnetä aikuiskoulutuksessa?
Tämä lauluihin keskittyvä integratiivinen kirjallisuuskatsaus pyrkii tarkastelemaan, mitä hyötyä musiikillisesta oppimateriaalista voi olla yli 16-vuotiaille ja miten opetuslauluja voi hyödyntää muualla kuin taideaineiden ja kielten opetuksen kontekstissa. Työn tavoitteena on myös tarjota tietoa musiikin psyykkisistä, neurologisista, fysiologisista ja sosiaalisista vaikutuksista sekä sitä kautta antaa näkökulmia laulujen monipuoliseen hyödyntämiseen. Vaikka opetuslaulujen käytöstä muualla kuin kielten opiskelun parissa aikuisilla ei ole paljon tutkimusta, löydetyissä tuloksissa korostuu mahdollisuudet hyödyn- tää lauluja monipuolisesti eri aloilla.
Aikuiskoulutus on monimuotoista ja tuo mukanaan useita pedagogisia haasteita, jotka poikkeavat lasten ja nuorten koulutuksesta. Musiikillisen oppimateriaalin käyttö voi tarjota uudenlaisia, monipuolisia oppimiskokemuksia näihin haasteisiin vastaamiseksi. Lisäksi monialainen yhteistyö musiikillisen materiaalin kehittämisessä voi synnyttää rikkaampia ja kattavampia oppimisresursseja. Tällainen monipuolinen lähestymistapa voi tukea oppimista syvällisesti ja laaja-alaisesti, mikä on erityisen tärkeää aikuiskoulutuksessa, jossa opiskelijoiden taustat ja tarpeet vaihtelevat suuresti. | fi |
dc.description.abstract | School songs are strongly embedded in the Finnish cultural heritage, and educational songs play a significant role in the education of children and adolescents. However, the use of songs in education significantly diminishes after basic education, especially in subjects other than languages. Numerous music therapy studies have demonstrated that music has something to offer throughout life. The positive effects of music listening have been observed in adults, for example, in cognitive rehabilitation after a stroke and in preventing negative mood states. Studies in the elderly have highlighted the significant impact of songs on cognitive functions. So why are educational songs not utilized in adult education?
This integrative literature review focused on songs aims to examine the benefits of musical learning materials for individuals over 16 years old and how educational songs can be utilized in contexts other than the teaching of arts and languages. The goal of this work is also to provide information on the psychological, neurological, physiological, and social effects of music, thereby offering perspectives for the versatile use of songs. Although there is not much research on the use of songs in adult education outside of language learning, the findings emphasize the potential to utilize songs diversely across different fields.
Adult education is multifaceted and brings several pedagogical challenges that differ from the education of children and adolescents. The use of musical learning materials can offer new, diverse learning experiences to meet these challenges. Additionally, interdisciplinary collaboration in developing musical materials can generate richer and more comprehensive learning resources. Such a versatile approach can support learning deeply and broadly, which is especially important in adult education, where students' backgrounds and needs vary greatly. | en |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | musiikin integraatio | |
dc.subject.other | taideintegraatio | |
dc.subject.other | opetuslaulut | |
dc.subject.other | musiikillinen oppimateriaali | |
dc.subject.other | integratiivinen kirjallisuuskatsaus | |
dc.title | Laulu aikuisen oppimateriaalina : integratiivinen kirjallisuuskatsaus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312188386 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkiterapia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Therapy | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3053 | |
dc.subject.yso | aikuiskoulutus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | laulut | |
dc.subject.yso | musiikkiterapia | |
dc.subject.yso | aikuiset | |
dc.subject.yso | musiikkipsykologia | |