University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Hildegardista Stravinskiin : musiikin historian oppimateriaalia 7. luokkalaisille

Thumbnail
View/Open
553.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mikkonen, Sirja
Date
2012
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkielma on monimuotogradu, joka koostuu tutkielmaosiosta sekä oppimateriaalista ja opettajan oppaasta. Tutkielman keskiössä on Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaali, joka on yläkoulun 7. luokan musiikin oppitunneille laadittu musiikin historian oppimateriaali. Lisäksi oppimateriaalin yhteyteen on laadittu opettajan opas. Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaalissa keskitytään kuuteen musiikin historian tyylisuuntaan, jotka muodostavat vanhan musiikin, barokin, klassismin, romantiikan, kansallisromantiikan ja modernin musiikin oppijaksot. Oppimateriaalissa on kuhunkin tyylikauteen liittyen Tietoisku-osio, jossa on tiivis tietopaketti kustakin tyylikaudesta. Osion jälkeen seuraa kussakin tyylikaudessa Musiikkihetki-osio, jossa tärkeässä asemassa ovat musiikin kuuntelu ja kuunneltaviin kappaleisiin liittyvät kuuntelutehtävät. Kunkin tyylikauden päättää Tehtävänurkka-osio, jossa kerrataan opittuja asioita. Oppimateriaali testattiin Kaustisen yläkoululla maaliskuussa 2012. Testauksen perusteella pystyttiin arvioimaan, kuinka kauan kunkin oppijakson läpikäyminen koululuokassa kestää. Tätä tietoa voitiin käyttää hyväksi lähinnä opettajan oppaan laadinnassa. Sen avulla pystyttiin myös arvioimaan, mitä muutoksia oppimateriaaliin pitäisi tehdä, jotta se olisi toimiva koululuokassa. Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaalin teoriataustana on konstruktivistinen oppimisteoria, joka näkyy lähinnä oppimateriaalin Tietoisku- ja Tehtävänurkka-osioissa. Oppimateriaalin laadinnassa otettiin myös huomioon musiikin ja tunteiden välinen yhteys, joka näkyy käytännössä oppimateriaalin Musiikkihetki-osioissa. Musiikin historian rooli Suomen koululaitoksen historiassa on ollut varsin merkittävä. Musiikinopettajia olisi kuitenkin syytä kannustaa opettamaan musiikin historiaa aktiivisemmin musiikin tunneilla, jotta oppilaat voisivat oppia perusasiat länsimaisen musiikin historiasta myös tämän päivän koulussa. ...
Keywords
Musiikin historia oppimateriaali konstruktivismi opetussuunnitelmat musiikkipsykologia musiikki historia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206201906

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23933]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppimateriaalia musiikin perusteiden opettamiseen sähkökitaralla 

    Kauppinen, Ari (2013)
    Tutkielmani tarkastelee mahdollisuuksia yhdistää musiikin perusteiden opetusta kitaransoiton opetukseen. Musiikin perusteiden opetus koetaan usein todellisesta soivasta musiikista irralliseksi ja pakonomaiseksi aineeksi, ...
  • Musiikin historian opettaminen Hyvinkään peruskoulujen alaluokilla 

    Mönkkönen, Konsta (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja millä menetelmillä musiikinhistoriaa opetetaan peruskoulun alaluokilla. Tutkimuksessani hain vastausta kahteen kysymykseen: (i) Millaista on länsimaisen taidemusiikin ...
  • Kuinka arvioida asetettuja tavoitteita : alakoulun historian opetussuunnitelma ja opettajanoppaat 

    Lyhty, Jarmo (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2020)
    Näkyykö opetussuunnitelma historian opettajan oppaissa? Viralliset tavoitteet opetukselle asetetaan opetussuunnitelmassa, ja opettajan tulisi pyrkiä tavoitteisiin valitsemillaan keinoilla. Nykyään ajatellaan, että historian ...
  • Paa trokan jouhet piisalle kintiälle, että saat tämmättyä fiulis tellinkhin : suomen kielen oppimateriaalia S2-oppijoille Kaustisen murteella 

    Myllymäki, Varpu (2012)
    Tutkielma on monimuotogradu, joka koostuu S2-oppijoille laaditusta oppimateriaalista ja tutkielmaosasta. Oppimateriaali on laadittu Kaustisen murteella, ja se on tarkoitettu aikuisille S2-oppijoille. Oppimateriaali on ...
  • Mielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti 

    Kaikkonen, Anniina (2017)
    Uudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre