Show simple item record

dc.contributor.advisorTuomi, Kirsi
dc.contributor.authorSilvenius, Susanna
dc.date.accessioned2023-12-18T12:36:42Z
dc.date.available2023-12-18T12:36:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92391
dc.description.abstractKoululaulut kuuluvat vahvasti kulttuuriperimäämme ja opetuslauluilla on suuri merkitys lasten ja nuorten koulutuksessa. Viimeistään peruskoulun jälkeen laulujen käyttö kuitenkin vähenee huomattavasti muiden aineiden kuin kielten opetuksessa. Lukuisat musiikkiterapian tutkimukset ovat osoittaneet, että musiikilla on annettavaa läpi elämän. Musiikin kuuntelun positiivisia vaikutuksia on havaittu aikuisilla mm. aivohalvauksen jälkeisessä kognitiivisessa kuntoutumisessa ja negatiivisen mielialan ehkäisemisessä. Ikäihmisten muistitutkimukset ovat puolestaan osoittaneet laulujen suuren merkityksen kognitiivisille toiminnoille. Miksi opetuslauluja ei siis hyödynnetä aikuiskoulutuksessa? Tämä lauluihin keskittyvä integratiivinen kirjallisuuskatsaus pyrkii tarkastelemaan, mitä hyötyä musiikillisesta oppimateriaalista voi olla yli 16-vuotiaille ja miten opetuslauluja voi hyödyntää muualla kuin taideaineiden ja kielten opetuksen kontekstissa. Työn tavoitteena on myös tarjota tietoa musiikin psyykkisistä, neurologisista, fysiologisista ja sosiaalisista vaikutuksista sekä sitä kautta antaa näkökulmia laulujen monipuoliseen hyödyntämiseen. Vaikka opetuslaulujen käytöstä muualla kuin kielten opiskelun parissa aikuisilla ei ole paljon tutkimusta, löydetyissä tuloksissa korostuu mahdollisuudet hyödyn- tää lauluja monipuolisesti eri aloilla. Aikuiskoulutus on monimuotoista ja tuo mukanaan useita pedagogisia haasteita, jotka poikkeavat lasten ja nuorten koulutuksesta. Musiikillisen oppimateriaalin käyttö voi tarjota uudenlaisia, monipuolisia oppimiskokemuksia näihin haasteisiin vastaamiseksi. Lisäksi monialainen yhteistyö musiikillisen materiaalin kehittämisessä voi synnyttää rikkaampia ja kattavampia oppimisresursseja. Tällainen monipuolinen lähestymistapa voi tukea oppimista syvällisesti ja laaja-alaisesti, mikä on erityisen tärkeää aikuiskoulutuksessa, jossa opiskelijoiden taustat ja tarpeet vaihtelevat suuresti.fi
dc.description.abstractSchool songs are strongly embedded in the Finnish cultural heritage, and educational songs play a significant role in the education of children and adolescents. However, the use of songs in education significantly diminishes after basic education, especially in subjects other than languages. Numerous music therapy studies have demonstrated that music has something to offer throughout life. The positive effects of music listening have been observed in adults, for example, in cognitive rehabilitation after a stroke and in preventing negative mood states. Studies in the elderly have highlighted the significant impact of songs on cognitive functions. So why are educational songs not utilized in adult education? This integrative literature review focused on songs aims to examine the benefits of musical learning materials for individuals over 16 years old and how educational songs can be utilized in contexts other than the teaching of arts and languages. The goal of this work is also to provide information on the psychological, neurological, physiological, and social effects of music, thereby offering perspectives for the versatile use of songs. Although there is not much research on the use of songs in adult education outside of language learning, the findings emphasize the potential to utilize songs diversely across different fields. Adult education is multifaceted and brings several pedagogical challenges that differ from the education of children and adolescents. The use of musical learning materials can offer new, diverse learning experiences to meet these challenges. Additionally, interdisciplinary collaboration in developing musical materials can generate richer and more comprehensive learning resources. Such a versatile approach can support learning deeply and broadly, which is especially important in adult education, where students' backgrounds and needs vary greatly.en
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikin integraatio
dc.subject.othertaideintegraatio
dc.subject.otheropetuslaulut
dc.subject.othermusiikillinen oppimateriaali
dc.subject.otherintegratiivinen kirjallisuuskatsaus
dc.titleLaulu aikuisen oppimateriaalina : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312188386
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkiterapiafi
dc.contributor.oppiaineMusic Therapyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3053
dc.subject.ysoaikuiskoulutus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysolaulut
dc.subject.ysomusiikkiterapia
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysomusiikkipsykologia


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record