Lasten kohtaama parisuhdeväkivalta : lasten subjektiuden tarkastelua yhteiskuntatieteellisestä lapsuustutkimuksesta käsin
Tämän kandidaatintutkielman keskeinen tehtävä on ollut selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, kuinka laadullisissa tutkimuksissa lapset tuovat esille omaa subjektiuttaan kohdatessaan parisuhdeväkivaltaa. Tutkielman aineisto perustuu laadullisiin eurooppalaisiin ja pohjoismaisiin tutkimuksiin koskien lasten kohtaamaa parisuhde- ja perheväkivaltaa. Tutkielmassa tarkastellaan erityisesti lasten subjektiutta ja toimijuutta heidän kohdatessaan parisuhdeväkivaltaa. Teoreettinen viitekehys rakentuu yhteiskuntatieteellisen lapsuustutkimuksen ja parisuhdeväkivallan käsitteistön ympärille.
Tutkielman tulokset osoittavat, että lapset kuvaavat kohtaamansa väkivaltaa tarkkanäköisesti ja vivahteikkaasti. Lapset tuovat esille omaa subjektiuttaan kuvaillessaan väkivaltatilanteita, esittämällä omaa toimijuuttansa sekä antamalla merkityksiä väkivallasta puhumiselle. Tulosten mukaan lapsilla on heidän iästään ja yhteiskunnallisesta positiostaan huolimatta tietoa ja ymmärrystä heitä ympäröivistä tapahtumista sekä he ovat kykeneväisiä kuvaamaan omaa toimintaansa sekä kokijoina että toimijoina. Lapset jäävät helposti sivuun niin apua tarjoavien palveluiden piirissä kuin tutkimuksissakin, koska epäsuoran väkivallan vaikutuksia voi olla vaikea tunnistaa.
Parisuhdeväkivallan ennaltaehkäisyssä tuleekin kiinnittää huomiota myös sivullisiin uhreihin, kuten lapsiin. Parisuhdeväkivallan ympärillä työskentelevien sosiaalialan ammattilasten tulisi pysähtyä kuuntelemaan lasten kokemuksia väkivallasta sekä suunnata mahdollisia interventioita myös heidän suuntaansa. Lisäksi tutkimuksen saralla, lasten ollessa tutkimuksen kohteena, tulisi tieto kerätä myös heiltä itseltään, koska he ovat oman elämänsä asiantuntijoita, kuten yhteiskuntatieteellinen lapsuustutkimus osoittaa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5431]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Me ei olla mitään Mercedes Benzejä, me ollaan Lamborghineja” : lasten toiminta ja merkityksenannot juniorijalkapallossa
Soini, Tytti; Harjunen, Hannele; Itkonen, Hannu; Salmikangas, Anna-Katriina (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Suomessa on perinteisesti nähty tärkeäksi, että lapset harrastavat liikuntaa ja urheilua. Harrastamisen tärkeydelle on haettu perusteita monenlaisista välinearvoa edustavista asioista, kuten terveyden ja hyvinvoinnin ... -
Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
Salmela, Anu-Katri (2014)Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka ... -
Lasten kotonaan kokeman väkivallan kohtaaminen koulussa : luokanopettajaksi opiskelevien käsityksiä opettajan toimintamahdollisuuksista ja esteistä väkivallan ilmitullessa
Tuovinen, Paula (2017)Tutkimustehtävänä minulla on ollut selvittää, miten vastaajat toimisivat opettajina tilanteessa, jossa he epäilevät lapsen kokevan tai näkevän väkivaltaa kotonaan? Tavoitteenani on ollut tuoda esille niitä toimintatapoja ... -
"Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
Koitto, Emma (2021)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää vallan ilmenemistä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä sekä eritellä pienten lasten mahdollisuuksia toimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla ... -
Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Rajala, Elli (2019)STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ...