Lasten osallisuus esiopetusryhmässä : henkilökunnan näkemyksiä vuosina 2008 ja 2018.
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Lasten osallisuus on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen aihe. Osallisuudesta tehdään paljon tutkimuksia ja se on mukana tärkeissä lasten varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, kuten varhaiskasvatuslaissa (2018) ja varhaiskasvatus-suunnitelman perusteissa (2018) ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014).
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli saada tietoa, miten esiopetusryhmän kasvattajat käsittävät lasten osallisuuden ja miten se näkyy esiopetuksen toiminnassa. Pohdin myös sitä, onko viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut muutoksia siinä, miten osallisuudesta ajatellaan.
Tutkimustuloksissa näkyi se, että vaikka osallisuutta on tutkittu ja kehitetty, se on edelleen yksi keskeisistä kehittämisen kohteista esiopetuksessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana osallisuus on saanut syvällisemmän merkityksen ja sen tärkeys ymmärretään nykyään paremmin. Kasvattajat näkivät lapset aktiivisina omaan elämäänsä vaikuttajina, joiden mielipiteillä on väliä. Vastaajat korostivat lasten kuuntelemista ja nähdyksi tulemista.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -asiakirja (2018) korostaa sitä, että osallisuuden tulee olla mukana kaikissa osa-alueissa. Tutkimustulosten mukaan suurin osa huomioi lasten toiveet toiminnassa, mutta esimerkiksi todelliseen suunnittelutilanteeseen eivät lapset tule mukaan. Heidän arviointiin osallistumisensakin on jäänyt vähäiseksi, vaikka se on viimeisen kymmenen vuoden aikana yleistynyt. Vastauksissa korostui aikuisten asenne ja käytettävissä olevat resurssit, jotka vaikuttivat osallisuuden toteutumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
Koitto, Emma (2021)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää vallan ilmenemistä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä sekä eritellä pienten lasten mahdollisuuksia toimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla ... -
Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa
Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Lasten kanssa työskentelevien eri ammattilaisten näkemyksiä lasten ahdistuneisuudesta
Ruuska, Anu (2019)Ahdistuneisuus on tunne-elämän häiriö, joka liian voimakkaana ja pitkäkestoisena aiheuttaa kokijalleen subjektiivista haittaa ja kärsimystä. Ahdistuneisuuden taustalla vaikuttavat niin psyykkiset kuin sosiaaliset tekijät. ... -
Lasten digitaalisen osaamisen tukeminen osana päiväkodin arkisia teknologiakäytänteitä
Mertala, Pekka (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, 2022) -
”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
Keränen, Selina (2022)Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.