University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lasten osallisuus esiopetusryhmässä : henkilökunnan näkemyksiä vuosina 2008 ja 2018.

Thumbnail
View/Open
946.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Halttunen, Hanna
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Lasten osallisuus on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen aihe. Osallisuudesta tehdään paljon tutkimuksia ja se on mukana tärkeissä lasten varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, kuten varhaiskasvatuslaissa (2018) ja varhaiskasvatus-suunnitelman perusteissa (2018) ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014). Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli saada tietoa, miten esiopetusryhmän kasvattajat käsittävät lasten osallisuuden ja miten se näkyy esiopetuksen toiminnassa. Pohdin myös sitä, onko viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut muutoksia siinä, miten osallisuudesta ajatellaan. Tutkimustuloksissa näkyi se, että vaikka osallisuutta on tutkittu ja kehitetty, se on edelleen yksi keskeisistä kehittämisen kohteista esiopetuksessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana osallisuus on saanut syvällisemmän merkityksen ja sen tärkeys ymmärretään nykyään paremmin. Kasvattajat näkivät lapset aktiivisina omaan elämäänsä vaikuttajina, joiden mielipiteillä on väliä. Vastaajat korostivat lasten kuuntelemista ja nähdyksi tulemista. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -asiakirja (2018) korostaa sitä, että osallisuuden tulee olla mukana kaikissa osa-alueissa. Tutkimustulosten mukaan suurin osa huomioi lasten toiveet toiminnassa, mutta esimerkiksi todelliseen suunnittelutilanteeseen eivät lapset tule mukaan. Heidän arviointiin osallistumisensakin on jäänyt vähäiseksi, vaikka se on viimeisen kymmenen vuoden aikana yleistynyt. Vastauksissa korostui aikuisten asenne ja käytettävissä olevat resurssit, jotka vaikuttivat osallisuuden toteutumiseen. ...
Keywords
esiopetus pedagogiikka aikuiset toimijuus osallisuus varhaiskasvatus vuorovaikutus lapset (ikäryhmät)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003202472

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa 

    Koitto, Emma (2021)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää vallan ilmenemistä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä sekä eritellä pienten lasten mahdollisuuksia toimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla ...
  • Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa 

    Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    This ethnographic study examines intergenerational relations in a day-care center with extended opening hours. The theoretical starting points of the study draw on Michel Foucault’s concept of governmentality. Therefore, ...
  • Lasten kanssa työskentelevien eri ammattilaisten näkemyksiä lasten ahdistuneisuudesta 

    Ruuska, Anu (2019)
    Ahdistuneisuus on tunne-elämän häiriö, joka liian voimakkaana ja pitkäkestoisena aiheuttaa kokijalleen subjektiivista haittaa ja kärsimystä. Ahdistuneisuuden taustalla vaikuttavat niin psyykkiset kuin sosiaaliset tekijät. ...
  • Lasten digitaalisen osaamisen tukeminen osana päiväkodin arkisia teknologiakäytänteitä 

    Mertala, Pekka (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, 2022)
  • ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta 

    Keränen, Selina (2022)
    Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre