Aikuisten kielenoppijoiden vuorovaikutuskompetenssin kehittyminen luokkahuoneen ulkopuolisissa oppimisympäristöissä
Lilja, N., Eilola, L., Jokipohja, A.-K., & Piirainen-Marsh, A. (2023). Aikuisten kielenoppijoiden vuorovaikutuskompetenssin kehittyminen luokkahuoneen ulkopuolisissa oppimisympäristöissä. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 104-123). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126061
Julkaistu sarjassa
AFinLA-teemaPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© kirjoittajat ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
There are more newcomers to Finland than ever before. One of the biggest challenges for language education is to develop pedagogical methods that facilitate adult learners’ access to social encounters in Finnish and help them develop techniques for supporting their own language learning. This article brings together research that has investigated adult second language learners’ language use and development in different everyday encounters. We approach language learning as social action that is manifested at the microlevel in details of interaction. The research we discuss highlights the multimodality of language and interaction and sheds light on the situated, social, and distributed nature of cognition.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-77-9Kuuluu julkaisuun
Kielikoulutus mukana muutoksessaISSN Hae Julkaisufoorumista
2814-6298Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/article/view/126061Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194659897
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning to Act in the Social World : Building Interactional Competence through Everyday Language Use Experiences
Piirainen-Marsh, Arja; Lilja, Niina (Routledge, 2022)This chapter discusses how everyday interactions in second language speakers’ daily life provide occasions for language learning and how language use experiences can be utilized in developing L2 pedagogy. It shows how the ... -
Inclusive language teaching
Bonsdorff, Pauline von; Marjomäki, Aila (Routledge, 2024)Through examples from Finnish primary school, this chapter discusses how the 4E principles can be implemented in inclusive language teaching. This means that children with special needs are taught together with the class, ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Korkeakoulutetut kotoutujat suomen kielen käyttäjinä : toimijuus, tunteet ja käsitykset
Scotson, Mia (Kotikielen seura, 2020)Mia Scotsonin soveltavan kielitieteen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 12. syyskuuta 2020. Vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Johanna Vaattovaara Tampereen yliopistosta ja kustoksena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.