Muuttuva ja moninainen kielenoppiminen
Pitkänen-Huhta, A., Mård-Miettinen, K., & Nikula, T. (2023). Muuttuva ja moninainen kielenoppiminen. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 6-28). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126906
Published in
AFinLA-teemaDate
2023Discipline
Englannin kieliMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessaSoveltava kielentutkimusEnglishMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanApplied language studiesCopyright
© kirjoittajat ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
This article, a lead-in to the special issue, starts by discussing the key characteristics of language education in Finland, with a special focus on how the official bilingualism and development of multilingualism feature in the structures of language education. Secondly, the article presents some recent turns in research on language use and learning, which have influenced current ways of understanding language learning. Research has shown that language learning is a complex and multifaceted phenomenon, which needs to be approached from various disciplinary angles. Thirdly, the article discusses ways of portraying the complexity and layeredness of language and language learning and identifies five key themes characterising the way language learning is approached in the articles of this special issue. Finally, the 17 articles in the special issue are presented.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-77-9Is part of publication
Kielikoulutus mukana muutoksessaISSN Search the Publication Forum
2814-6298Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/126906Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194653733
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielikoulutus mukana muutoksessa
Pitkänen-Huhta, Anne; Mård-Miettinen, Karita; Nikula, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Tämän teemanumeron tavoitteena on tarkastella kielenoppimista ja kielikoulutusta huomioimalla erityisesti jatkuvasti muuttuvan ja moninaisen maailman vaikutukset samoin kuin toisiinsa kietoutuvat yksilöiden, yhteisöjen ja ... -
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018) -
Sosiaalinen oikeudenmukaisuus, kieli ja koulutus
Iikkanen, Päivi; Ennser-Kananen, Johanna; Intke-Hernandéz, Minna; Riuttanen, Sanna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Socially just education calls for recognizing societal power structures, working actively towards dismantling oppression and implementing more equitable educational practices. Cultural diversity has gained a foothold in ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch : vardagspedagogik för 3-5 -åringar
Ylitalo, Emilia; Syväsalo, Eerika (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten ruotsinkieliseen kielisuihkutoimintaan osana suomenkielistä varhaiskasvatusta. Materiaalipaketin oleellisimmat teoreettiset lähtökohdat ovat ...