Sosiaalinen oikeudenmukaisuus, kieli ja koulutus
Iikkanen, P., Ennser-Kananen, J., Intke-Hernandéz, M., & Riuttanen, S. (2023). Sosiaalinen oikeudenmukaisuus, kieli ja koulutus. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 310-333). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126771
Published in
AFinLA-teemaDate
2023Discipline
Soveltava kielentutkimusKielikoulutuspolitiikan verkostoApplied language studiesFinnish Network for Language Education PoliciesCopyright
© kirjoittajat ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Socially just education calls for recognizing societal power structures, working actively towards dismantling oppression and implementing more equitable educational practices. Cultural diversity has gained a foothold in Finnish education policies and core curricula, but there is a great deal of variation in how themes related to social justice are dealt with on the practical level. As an entry point to social justice-oriented education, we first discuss social identities and intersectionality in language learning. Then we discuss the decolonization of teaching and learning and introduce two approaches to more equitable education: translanguaging and raciolinguistics. Finally, we suggest some further directions towards more social justice-oriented language education. These would entail for example adopting an explicit decolonial and anti-oppressive stance and incorporating pedagogies developed and led by minoritized scholars, activists and practitioners. Raciolinguistic and intersectional approaches would lend themselves well towards this end. Teachers need training and support in implementing these pedagogies.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-77-9Is part of publication
Kielikoulutus mukana muutoksessaISSN Search the Publication Forum
2814-6298Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/126771Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194664744
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu?
Rinne, Risto; Haltia, Nina; Lempinen, Sonia; Kaunisto, Tuuli (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ihmisen kouluttautumismahdollisuudet eivät riipu hänen sukupuolestaan tai sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan. Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa myös ... -
Muuttuva ja moninainen kielenoppiminen
Pitkänen-Huhta, Anne; Mård-Miettinen, Karita; Nikula, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This article, a lead-in to the special issue, starts by discussing the key characteristics of language education in Finland, with a special focus on how the official bilingualism and development of multilingualism feature ... -
Kielikoulutus mukana muutoksessa
Pitkänen-Huhta, Anne; Mård-Miettinen, Karita; Nikula, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Tämän teemanumeron tavoitteena on tarkastella kielenoppimista ja kielikoulutusta huomioimalla erityisesti jatkuvasti muuttuvan ja moninaisen maailman vaikutukset samoin kuin toisiinsa kietoutuvat yksilöiden, yhteisöjen ja ... -
Editorial
Ennser-Kananen, Johanna; Sulkunen, Sari; Saario, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)