”Me ei olla mitään Mercedes Benzejä, me ollaan Lamborghineja” : lasten toiminta ja merkityksenannot juniorijalkapallossa
Soini, T., Harjunen, H., Itkonen, H., & Salmikangas, A.-K. (2023). ”Me ei olla mitään Mercedes Benzejä, me ollaan Lamborghineja” : lasten toiminta ja merkityksenannot juniorijalkapallossa. Liikunta ja tiede, 60(5), 96-103. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2023/liikunta-tiede-lehti-5-2023-sivut-96-103-soini-ym..pdf
Published in
Liikunta ja tiedeDate
2023Discipline
Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöSukupuolentutkimusLiikunnan yhteiskuntatieteetSchool of WellbeingGender StudiesSocial Sciences of SportsCopyright
© Liikuntatieteellinen seura 2023
Suomessa on perinteisesti nähty tärkeäksi, että lapset harrastavat liikuntaa ja urheilua. Harrastamisen tärkeydelle on haettu perusteita monenlaisista välinearvoa edustavista asioista, kuten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä sekä syrjäytymisen ehkäisystä. Lasten liikunnan ja urheilun tutkimuksessa on viime vuosien aikana oltu kiinnostuneita etenkin fyysisen aktiivisuuden mittaamisesta, kuten siitä, liikkuvatko lapset terveytensä kannalta riittävästi (ks. esim. Vanttaja ym. 2017, 5). Liikunnan määrän, laadun ja harrastettujen lajien mittaaminen on yksinkertaisempaa, kuin vaikkapa liikuntaan liitettävien merkityksien tutkiminen, jolloin lasten omien kokemusten, tulkintojen ja merkityksenantojen tutkiminen jää helposti marginaaliin (Zacheus 2010, 55–56). Lasten itsensä tuottamaa tietoa omasta harrastamisestaan ei ylipäätään ole aina osattu pitää yhtä tärkeänä kuin aikuisperspektiivistä tuotetta tietoa (ks. Parviainen 2021, 60). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä 9 ̶ 10-vuotiaat pojat pitävät jalkapalloharrastuksessaan tärkeänä ja miksi. Lisäksi selvitetään, minkälaisia merkityksenantoja pojat harrastukseensa liittävät ja millaisena poikien sosiaalinen toiminta vaikuttamispyrkimyksineen jalkapalloharrastuksessa näyttäytyy. Etnografisin menetelmin kerätyn aineiston perusteella voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneet pojat pitävät jalkapalloharrastuksensa tärkeimpinä asioina kavereita ja vertaisvuorovaikutusta ja sekä erilaisia pelaamisen iloon kytkeytyviä itseisarvoa ilmentäviä lajimerkityksiä. Myös valmentajat ovat pojille tärkeitä, sillä he suuntaavat harrastukseensa liittämiään odotuksia pitkälti heihin. Valmentajalta odotetaan rentoa otetta, välittävän ilmapiirin luomista sekä kykyä auttaa taitavaksi jalkapalloilijaksi kehittymisessä.
...
Children’s activity and physical exercise have traditionally high valued in Finland. The value of exercising and participating in sports has been based on a variety of factors that have instrumental value, such as promoting health and well-being and preventing exclusion. Recently, researchers have paid particularly interest on measuring physical activity, i.e. whether children exercise enough for their health (see e.g. Vanttaja ym. 2017, 5). It is significantly simpler to measure the amount, quality and types of exercise than, to study the meanings associated with exercise. In this case the analysis of a child´s personal experiences, interpretations and meanings are marginalized (Zacheus 2010, 55–56). Generally, children`s own connotations about their hobbies are considered less important than information produced by adults (see Parviainen 2021, 60). This study reviews what 9 to 10 year-old boys see essential in their football hobby and why. The aim is also to study the significances and the boy´s social agency in football. The data based on ethnographic methods shows that the boys value most on friendship and peer interaction in football. Sport-related meanings with intrinsic enjoyment of playing are also fundamental. In addition, the coach is important to the boys as they direct their expectations about the hobby to their coaches. The coach should foster a supportive environment, take a laid-back approach, and be able to assist the players in becoming skilled football players.
...
Publisher
Liikuntatieteellinen seuraISSN Search the Publication Forum
0358-7010Keywords
Original source
https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2023/liikunta-tiede-lehti-5-2023-sivut-96-103-soini-ym..pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194460134
Metadata
Show full item recordCollections
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3139]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten kaverisuhteiden jäljillä
Itkonen, Hannu (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022) -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta. Kiinnostuksen kohteena oli, miten henkilöstö ... -
Videorikasteiset haastattelut ikkunana lasten vertaissuhteisiin varhaiskasvatuksessa
Hanhikoski, Essi; Laakso, Mari; Koivula, Merja; Sevon, Eija (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2023)Lapsille varhaiskasvatus on tärkeä vertaissuhteiden konteksti, jossa vertaissuhteita ja niihin liittyviä sääntöjä ja normeja luodaan, säännöistä neuvotellaan ja niitä myös rikotaan. Lasten näkökulmasta ryhmän jäsenyys sekä ... -
Lähiön liikkumisympäristöt lasten ja nuorten vapaa-ajan liikkumisen tiloina
Hasanen, Elina; Salmi, Lotta; Virmasalo, Ilkka; Salmikangas, Anna-Katriina; Simula, Mikko; Vänttinen, Liisa; Laakso, Tapani; Muukkonen, Petteri (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Monipuolisilla lähiliikuntaolosuhteilla pyritään tarjoamaan lapsille ja nuorille helposti saavutettavia liikkumismahdollisuuksia. Samalla ohjataan heitä yhteiskunnassa oikeiksi katsottuihin vapaa-ajan tiloihin. ... -
”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
Keränen, Selina (2022)Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ...