dc.contributor.advisor | Maunula, Minna | |
dc.contributor.author | Karttunen, Pirjo | |
dc.contributor.author | Björkbacka, Päivi | |
dc.date.accessioned | 2023-11-20T12:00:29Z | |
dc.date.available | 2023-11-20T12:00:29Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91964 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemusten perusteella, millaista yleistä tukea he ovat saaneet ja mistä he kokevat hyötyneensä. Suomessa koulujärjestelmän lähtökohtana on jokaisen oikeus laadukkaaseen perusopetukseen. Opetusta tulee tarjota jokaiselle huomioiden heidän ikänsä ja edellytyksensä. Samalla edistetään tervettä kasvua ja kehitystä. Jokaisella on oikeus heti
tuen tarpeen ilmetessä riittävään oppimiseen ja koulunkäyntiin tukeen.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat erään koulun viidennen luokan oppilaat (n=4), tarkoittaen neljää oppilasta. Aineisto kerättiin kevään 2023 aikana oppilaiden oman koulun tiloissa ryhmähaastatteluna. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologinen, koska olemme kiinnostuneita siitä, miten oppilaat kokevat saamansa yleisen tuen oppitunneilla. Tarkastelemme tutkimusaineistoa kokonaisuutena. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysilla eli analyysi
perustuu tutkimusaineistossa esiintyviin sisältöihin ja ilmiöihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaat kokivat tärkeänä ammattihenkilöstön tuen vertais- ja kirjallisen tuen ohella. Itselleen hyödylliseksi oppilaat kokivat ammattihenkilöstön avun, eriyttämisen sekä osallisuuden.
Opettajien ja muun henkilökunnan konkreettinen läsnäolo sekä heidän tapansa toteuttaa opetusta vaikuttavat oppilaiden koulunkäynnin tukeen. Tuen antamista ja eriyttämistä auttavat riittävät henkilöstöresurssit, monimuotoiset tilat ja opettajien vahva ymmärrys yleisen tuen toimivuudesta sekä sen toteuttamisesta. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | yleinen tuki | |
dc.subject.other | tukea tarvitseva oppilas | |
dc.subject.other | oppimisen ja koulunkäynnin tuki | |
dc.title | Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202311207983 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | fenomenologia | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | tukimuodot | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | eriyttäminen | |
dc.subject.yso | vertaistuki | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |