University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta

Icon
968.7 Kb

Authors
Karttunen, Pirjo |
Björkbacka, Päivi
Date
2023
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemusten perusteella, millaista yleistä tukea he ovat saaneet ja mistä he kokevat hyötyneensä. Suomessa koulujärjestelmän lähtökohtana on jokaisen oikeus laadukkaaseen perusopetukseen. Opetusta tulee tarjota jokaiselle huomioiden heidän ikänsä ja edellytyksensä. Samalla edistetään tervettä kasvua ja kehitystä. Jokaisella on oikeus heti tuen tarpeen ilmetessä riittävään oppimiseen ja koulunkäyntiin tukeen. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat erään koulun viidennen luokan oppilaat (n=4), tarkoittaen neljää oppilasta. Aineisto kerättiin kevään 2023 aikana oppilaiden oman koulun tiloissa ryhmähaastatteluna. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologinen, koska olemme kiinnostuneita siitä, miten oppilaat kokevat saamansa yleisen tuen oppitunneilla. Tarkastelemme tutkimusaineistoa kokonaisuutena. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysilla eli analyysi perustuu tutkimusaineistossa esiintyviin sisältöihin ja ilmiöihin. Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaat kokivat tärkeänä ammattihenkilöstön tuen vertais- ja kirjallisen tuen ohella. Itselleen hyödylliseksi oppilaat kokivat ammattihenkilöstön avun, eriyttämisen sekä osallisuuden. Opettajien ja muun henkilökunnan konkreettinen läsnäolo sekä heidän tapansa toteuttaa opetusta vaikuttavat oppilaiden koulunkäynnin tukeen. Tuen antamista ja eriyttämistä auttavat riittävät henkilöstöresurssit, monimuotoiset tilat ja opettajien vahva ymmärrys yleisen tuen toimivuudesta sekä sen toteuttamisesta. ...
Keywords
yleinen tuki tukea tarvitseva oppilas oppimisen ja koulunkäynnin tuki fenomenologia tukeminen tukimuodot kolmiportainen tuki oppiminen eriyttäminen vertaistuki
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311207983

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27645]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita 

    Sula, Henna-Maria; Ronkainen, Helmi-Elisa (2021)
    Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu näkyy yhä enemmän lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset häiriöt vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla ...
  • Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä 

    Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Motorisen oppimisen vaikeudella, kuten kehityksellisellä koordinaatiohäiriöllä (DCD), tarkoitetaan huomattavaa vaikeutta oppia uusia motorisia taitoja ja soveltaa jo opittuja taitoja uusiin tilanteisiin. Tämän tutkimuksen ...
  • Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa 

    Silvonen, Anni (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ...
  • Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa 

    Lehtoaho, Henna (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa. Tutkimuksen ...
  • Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta 

    Häppölä, Satu (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre