Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKirmanen, Anni
dc.date.accessioned2023-11-14T07:05:02Z
dc.date.available2023-11-14T07:05:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91914
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella toiminta-alueittaisessa opetuksessa hyödynnettäviä pedagogisia periaatteita ja teorioita. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, millaisia pedagogisia periaatteita ja teorioita toiminta-alueittain opettavat opettajat noudattavat työssään sekä lisätä ymmärrystä, millaisin perusteluin opettajat tekevät valintojaan. Tutkimus oli osa INTO-hankkeen materiaalista tuotettuja tutkimuksia. Tutkimuksen aineisto koostui 96 toiminta-alueittain opettavan opettajan haastatteluista. Haastattelut toteutettiin vuosina 2018–2020. Tätä tutkimusta lähestyttiin laadullisin menetelmin ja aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina. Toiminta-alueittaista opetusta ohjaavat pedagogiset periaatteet ja teoriat ovat moninaisia ja nimetyt periaatteet ja teoriat vaihtelivat opettajien välillä. Opettajat noudattivat työssään eniten positiivisen pedagogiikan ja vahvuusperustaisuuden, vuorovaikutuksen ja kommunikaation sekä oppimisen esteiden poistamiseen liittyviä pedagogisia periaatteita ja teorioita. Useimmin opettajat perustelivat periaatteen tai teorian tukevan oppilaiden työskentelyä ja oppimista sekä perustelivat valintaa oppilaiden tarpeilla, haasteilla ja diagnostisilla piirteillä tai yleisesti tärkeydellä. Tuloksista voidaan havaita, että toiminta-alueittaista opetusta opetetaan Suomessa erilaisin periaattein. Saadut tulokset olivat kuitenkin samansuuntaisia aiempien tutkimuksien kanssa. Tulevaisuudessa tulisi kiinnittää lisää huomiota toiminta-alueittaisen opetuksen järjestämisen yhtenäistämiseen.fi
dc.format.extent61
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpedagoginen periaate
dc.subject.otherpedagoginen teoria
dc.titlePedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311147936
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotoiminta-alueittain järjestettävä opetus
dc.subject.ysovaativa erityinen tuki
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoteoriat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright