Show simple item record

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.advisorKautto- Knape, Erja
dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorKeckman, Anne-Marie
dc.date.accessioned2023-11-14T06:49:06Z
dc.date.available2023-11-14T06:49:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91909
dc.description.abstractTässä erityispedagogiikan pro gradu – tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaa erään suuren kaupungin esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) millaisia positiivisen pedagogiikan työtapoja oli käytetty esiopetuksessa ja 2) mitä vaikutuksia positiivisella pedagogiikalla nähtiin ja lisäksi 3) selvittää, miten positiivinen pedagogiikka ymmärrettiin. Tämä hermeneuttis- fenomenologinen tutkimus liittyy positiivisen psykologian kontekstiin, jossa viitekehyksen muodostaa valtakunnalliset säädökset esiopetuksesta ja ilmiönä on positiivinen pedagogiikka. Tutkimusaineisto koostuu seitsemän varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastatteluista ja se analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä PERMA- teorian viitekehyksessä, jonka alkukirjaimet kuvastavat hyvinvoinnin osa-alueita. Positiivisen pedagogiikan työtavat ilmenivät hyvinvoinnin osa-alueissa tasaisesti: P = tunnekasvatuksena ja sensitiivisenä lapsen kohtaamisena; E = yhteisöllisinä ja toimijuutta edistävinä toimintatapoina; R = vahvuuksia korostavana vuorovaikutteisuutena; M = merkityksellisyytenä vahvuuksien ja lapsen näkökulman kirjaamisena LEOPSiin sekä A = pedagogisena dokumentointina ja myönteisenä palautteena. Positiivinen pedagogiikka on kolmiportaisen tuen mukaista, lasta toimijuuteen ohjaavaa ja inklusiivista. Sen työtapaan liitettiin taidekasvatus, joka edisti kukoistamista, yhteisöllisyyttä. Positiivinen pedagogiikka vahvuusperustaisena ja lapsilähtöisenä tukee sitoutuneisuutta, kaverisuhteita, hyvinvointia ja vahvistaa lapsen ja hänen huoltajiensa asemaa pedagogisessa prosessissa.fi
dc.description.abstractIn this master's thesis in special pedagogy, positive pedagogy in pre-school education in a large city was examined from the perspective of early childhood education teachers. The research questions were: 1) what kind of working methods of positive pedagogy had been used in pre-school education and 2) what effects were seen with positive pedagogy and in addition 3) to find out how positive pedagogy was understood. This hermeneutic-phenomenological study is related to the context of positive psychology, where the reference framework is formed by national regulations on pre-school education and the phenomenon is positive pedagogy. The research material consists of theme interviews of seven early childhood education teachers and it was analyzed using the content analysis method in the framework of the PERMA theory, whose initial letters reflect the aspects of well-being. The working methods of positive pedagogy were uniformly manifested in the areas of well-being: P = as emotional education and sensitive encounter with the child; E = as communal and agency-promoting methods of operation; R = strengths as an accentual interaction; M = as relevance as recording strengths and the child's perspective in LEOPS, and A = as pedagogical documentation and positive feedback. Positive pedagogy is in accordance with the three-level support, guides the child to be active and is inclusive. Art education was added to its way of working, which promoted flourishing and community spirit. Positive pedagogy based on strengths and child-oriented supports commitment, friendships, well-being and strengthens the position of the child and his guardians in the pedagogical process.en
dc.format.extent109
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkukoistaminen
dc.subject.othervahvuudet ja inklusiivisuus
dc.titlePositiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311147931
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright