Show simple item record

dc.contributor.authorLonka, Petra
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2023-11-10T09:40:58Z
dc.date.available2023-11-10T09:40:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLonka, P. (2023). “Doing the assignments almost feels like my own idea” – arviointi osana oppimisprosessia lukion kielenopetuksessa. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.14(6). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2023/doing-the-assignments-almost-feels-like-my-own-idea-arviointi-osana-oppimisprosessia-lukion-kielenopetuksessa" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2023/doing-the-assignments-almost-feels-like-my-own-idea-arviointi-osana-oppimisprosessia-lukion-kielenopetuksessa</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91879
dc.description.abstractArvioinnin muutos on läpileikannut suomalaista perus- ja lukiokoulutuksen keskustelukenttää viime vuodet. Mitä ja miten pitäisi arvioida, jotta oppija hyötyy siitä? Työskentelyä, tehtävämäärää, tulosta vai kaikkea tätä kerralla? Arvioinnin tulisi ohjata oppimisprosessia, mutta sen kanavoiminen oppijaa ohjaavan toiminnan ytimeen ei olekaan niin yksiselitteistä. Tässä artikkelissa esittelen yhdessä kollegani Minna Rossin kanssa kehittämämme Block-oppimismallin, joka tekee arvioinnin vaikutuksen näkyväksi oppijan toiminnassa. Olen kerännyt oppijoilta säännöllistä itse-reflektiopalautetta omasta työskentelystään ja oppimisestaan kolmen vuoden ajan. Muutos on avannut silmäni arvioinnin merkittävälle roolille oppimista edistävänä tekijänä. Kokemusteni pohjalta ehdotan, että koulussa asetelma pitäisi kääntää poispäin opetusta korostavasta ja kohti oppimista korostavaa, coaching-pedagogiikan luonteista, luottamuksellista vuorovaikutussuhdetta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2023/doing-the-assignments-almost-feels-like-my-own-idea-arviointi-osana-oppimisprosessia-lukion-kielenopetuksessa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.title“Doing the assignments almost feels like my own idea” – arviointi osana oppimisprosessia lukion kielenopetuksessa
dc.typemagazine article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2024031311148
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries6
dc.relation.volume14
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationcontributionToPeriodical
dc.subject.ysoyksilöllisyys
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppimisprosessi
dc.subject.ysolukio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7320
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5103
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7401
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0