Monikieliseksi osaajaksi : korkeakoulutaustaisten maahanmuuttaneiden koulutus- ja työelämäpolkuja ja kokemuksia kielestä
Leskinen, K. (2023). Monikieliseksi osaajaksi : korkeakoulutaustaisten maahanmuuttaneiden koulutus- ja työelämäpolkuja ja kokemuksia kielestä. In N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi, & M. Yang (Eds.), Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation (pp. 138-165). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLAn vuosikirja, 2023. https://doi.org/10.30661/afinlavk.127131
Published in
AFinLAn vuosikirjaAuthors
Date
2023Copyright
© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kolmen korkeakoulutaustaisen maahanmuuttaneen koulutus- ja työelämäpolkuja osallisuuden näkökulmasta. Analyysin keskiössä ovat erityisesti polkujen varrelle sijoittuvat ja niihin kietoutuvat kieleen liittyvät kokemukset, jotka ovat usein kytköksissä myös osallisuuden mahdollisuuksiin. This study explores the educational and professional trajectories of three skilled migrants in Finland. The aim is to investigate how language-related issues intertwine with the migrants’ individual trajectories to gain a deeper understanding of the kinds of challenges migrants may face in Finnish society. Drawing on the theoretical underpinnings of nexus analysis and the concept of linguistic repertoire, the study focuses on the participants’ lived experiences of language along their trajectories. The longitudinal data, consisting of interviews over the period of 4.5 years, are analysed using the nexus analytic framework. The findings show that although the participants knew English and studied Finnish successfully, their individual lived experiences of language varied, and their non-straight-forward trajectories were shaped by multiple factors. To support migrants’ agency and their possibilities to participate, we thus need more flexible language policies and practices in higher education as well as a more nuanced understanding of linguistic repertoires.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-76-2Is part of publication
Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participationISSN Search the Publication Forum
2343-2608Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194272764
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ellen and Artturi Nyyssönen FoundationLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Venäjää äidinkielenään puhuvien maahanmuuttajien suomen kielen taito yleisten kielitutkintojen valossa
Ahola, Sari; Lammervo, Tiina (Siirtolaisuusinstituutti, 2013)Venäjää äidinkielenään puhuvat ovat suurin maahanmuuttajaryhmä Suomessa. He ovat myös suurin yksittäinen kieliryhmä (40 %) ’Yleisten kielitutkintojen suomen kielen keskitason tutkintoon’ osallistujista. Venäjänkieliset ... -
Agency in L2 Academic Literacies : Immigrant Students’ Lived Experiences in Focus
Leskinen, Kirsi (Multilingual Matters, 2021) -
Maahanmuuttajien työllistymisen haasteet ja tuki Suomessa : ohjaajien ja korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia
Kangasniemi, Riina (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkimusaiheena on korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työllistyminen Suomessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia haasteita ja työllistymistä edistäviä tekijöitä maahanmuuttajat ... -
Aikuisten S2-oppijoiden kuulumisen rakentuminen paikallisissa toimintayhteisöissä
Koskela, Weera (2023)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen, miten aikuisten suomi toisena kielenä -oppijoiden kuuluminen rakentuu toimintayhteisöissä Suomessa ja miten niiden kielelliset käytänteet vaikuttavat tähän. Tutkielman aineisto ... -
Imagined Identities and Communities in the Learning Context of Finnish as a Second Language
Sun, Dukkeum; Ruohotie-Lyhty, Maria (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2022)This case study on two migrant pupils of Finnish as L2 was carried out in Finland, which lies outside the most common context of such research, i.e. ESL or EFL in an English-speaking country. The study thus attempts to ...