University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Aikuisten S2-oppijoiden kuulumisen rakentuminen paikallisissa toimintayhteisöissä

Thumbnail
View/Open
611.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koskela, Weera
Date
2023
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen, miten aikuisten suomi toisena kielenä -oppijoiden kuuluminen rakentuu toimintayhteisöissä Suomessa ja miten niiden kielelliset käytänteet vaikuttavat tähän. Tutkielman aineisto koostuu neljästä nauhoitetusta ja litteroidusta haastattelusta, jotka keräsin syksyn 2022 aikana. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Miten haastateltavien kuuluminen paikallisiin toimintayhteisöihin rakentuu heidän kertomustensa perusteella? 2. Millaiset kielenkäyttötilanteet ja -tavat ovat haastateltavien kokemusten mukaan edistäneet ja millaiset estäneet heidän kuulumistaan paikallisiin toimintayhteisöihin? Käsittelen aineistoa narratiivisen analyysin sekä sisällönanalyysin keinoin. Muodostan tutkimuskysymysten kannalta relevanteista aineisto-osista tyyppikertomuksia, joita tarkastelen sosiaalisiin ryhmiin sekä paikkaan kuulumisen kautta. Osallistujille keskeiset sosiaaliset toimintayhteisöt jakautuvat rakenteellisiin ja vapaamuotoisiin. Ensimmäiset ovat lähtökohtaisesti suomenkielisiä, ja niitä edustaa aineistossa erityisesti työpaikan yhteisö. S2-oppijan kuuluminen rakenteellisiin toimintayhteisöihin muovautuu pitkälti lingua francana toimivan englannin käytön kautta. Se toimii tilanteisena osallistajana mutta samalla poissulkee mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen ja pitkäaikaiseen osallisuuden rakentumiseen. Vapaamuotoiset yhteisöt ovat usein monikielisiä, ja niille ominaista on limittäiskieleily, mikä edistää S2-oppijan kuulumisen kokemusta tarjoamalla hänelle osallisuuden ja asiantuntijuuden positioita. Kertomukset paikkaan kuulumisesta muodostavat kuvitteellisen Suomi-toimintayhteisön, joka edustaa ideologioita suomalaisuudesta ja suomenkielisyydestä. Nämä ideologiat näkyvät esimerkiksi S2-oppijoiden oletettuun taustaan pohjautuvina oletuksina heidän kielitaidostaan ja siten toimijuuden mahdollisuuksien säätelemisenä. Kaikki osallistujat kokevat kuuluvansa joihinkin sosiaalisiin toimintayhteisöihin, mutta kukaan heistä ei ilmaise samanlaista kokemusta paikallisuudesta kumpuavaa Suomi-toimintayhteisöä kohtaan. Kuuluminen määrittyy analyysin pohjalta prosessiksi, joka rakentuu yksilön itsestään ja jäsenyydestään muodostamista käsityksistä ja toimintayhteisöjen tarjoamista mahdollisuuksista. Kieli on keskeinen väline sosiaalisen ja paikallisen kuulumisen osoittamisessa, luomisessa ja rajoittamisessa. ...
Keywords
narratiivinen tutkimus sisällönanalyysi osallisuus suomi toisena kielenä maahanmuuttajat identiteetti kielenkäyttö kieli ja kielet monikielisyys yhteisöt kielen oppiminen osallistuminen suomen kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306224071

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25573]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Imagined Identities and Communities in the Learning Context of Finnish as a Second Language 

    Sun, Dukkeum; Ruohotie-Lyhty, Maria (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2022)
    This case study on two migrant pupils of Finnish as L2 was carried out in Finland, which lies outside the most common context of such research, i.e. ESL or EFL in an English-speaking country. The study thus attempts to ...
  • Aikuisten S2-oppijoiden kielenoppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa 

    Kastari, Mervi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2019)
    Artikkeli käsittelee oppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa kotoutumiskoulutuksen lukupiirissä. Aineistona ovat lukupiirien 24 osallistujan haastattelut. Haastattelut on tehty osallistujien toisella ...
  • Refugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach 

    Leskinen, Kirsi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)
    Tässä artikkelissa tarkastellaan pakolaistaustaisten opiskelijoiden osallistumista akateemisiin tekstikäytänteisiin toisella kielellä. Näillä opiskelijoilla oli myös aiempaa korkeakoulutusta. Ryhmä on jäänyt aiemmissa ...
  • Pitkään Suomessa asuneiden ikäihmisten kielielämäkertojen käännekohdat 

    Hakoniemi, Kirsi (2020)
    Tarkastelen maisterintutkielmassani pitkään Suomessa asuneiden ikäihmisten suomen kielen kielielämäkertoja kielen osaamisen näkökulmasta. Keskeistä tarttumapintaa työlleni ovat yksilön omat kielielämäkerralliset arviot ja ...
  • Toimijuus korkeakoulutettujen suomen oppijoiden visuaalisissa narratiiveissa 

    Scotson, Mia (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2018)
    This socioculturally informed study explores how highly educated Finnish language learners represent their agency in visual narratives. Learners (n=59) were asked to draw two pictures of themselves as Finnish language users ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre