Rudolf Steinerin kehitys ja ajattelu : filosofis-psykologinen tutkimus
Tässä työssä tarkastelen kiistellyn filosofin ja hengentieteilijän Rudolf Steinerin (1861-1925) kehitystä, persoonallisuutta ja ajattelua. Tutkimuksessani lähden siitä näkökulmasta, että filosofia on sekä oman aikansa intellektuaalisten edellytysten - laajasti ottaen ajanhengen - että filosofoivan persoonallisuuden ominaislaadun ilmaus. Steinerin kehityksen osalta huomioni keskittyvät pääasiassa siihen aatteellis-intellektuaaliseen taustaan, josta Steinerin ajatteleva persoonallisuus kehittyy. Käsitän filosofian prosessuaaliseksi tieteeksi, joka kehittyy mm. siten, että filosofit onnistuvat spekulatiivis-reflektiivisin ajatusprosessein jäsentämään esiin tietoisuuden rakenteita. Tässä mielessä myös Steiner on omalla tavallaan luova ajattelija. Hänen ansionsa keskittyvät lähinnä ajattelun omaperäiseen tiedostamiseen, mistä näkökulmasta hän luo myös oman moraalifilosofiansa. Tarkastelen Steinerin kehitystä ja persoonallisuutta myös laajasti käsittäen psykologisesta näkökulmasta, joka selittää osaksi hänen erityislaatuansa ajattelijana. Jäsennän kehityksen tarkastelun ikävaiheittain tavalla, johon Steiner on itse osittain luonut pohjan. Persoonallisuuden kuvauksella haluan tehdä ymmärrettäväksi sekä Steinerin ajattelijan työn että hänen muun toimintansa. Tutkimuksessani koettelen tavallaan myös persoonallisuus- ja ikävaihenäkemykseni soveltuvuutta. Selvitän seikkaperäisesti myös Steinerin ajattelijan työtä itsenäisenä filosofisena saavutuksena ja tuloksena. Arvioin sen ansioita ja puutteita suhteessa sekä filosofian kehitykseen yleensä että omiin tutkimuksiini, jotka osittain käsittelevät samoja aiheita kuin Steinerin filosofiakin. Steinerin myöhempää, vuosisadan vaihteen jälkeistä, teosofista ja antroposofista toimintaa tarkastelen tutkimuksen lopussa lyhyesti, koska se mielestäni heijastaa Steinerin persoonallisuuden omaa laatua mutta samalla myös inhimillisesti yleispätevää ikävaiheittaista kehitystä.
...
ISBN
978-951-39-9824-0Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3542]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rudolf Steinerin ja Anton Makarenkon pedagogiikka : kasvatuksellisia virikkeitä menneestä nykyajalle
Ihanainen, Pekka (1980) -
Polkuja yhteiskuntatieteisiin
Moisio, Olli-Pekka; Silvasti, Tiina; Kauppinen, Ilkka (Jyväskylän yliopisto, 2015)Tämä kirja käsittelee tieteen olemusta, tieteellisiä tapoja lähestyä erilaisia tutkimuskohteitaan, tutkimuksessa käytettäviä metodeja eli tutkimusmenetelmiä, sekä sitä laajaa teoreettista välineistöä, jota yhteiskuntatieteissä ... -
Teaching master’s degree students to read research literature : Experience in a programming languages course 2002-2017
Kaijanaho, Antti-Juhani (ACM, 2017)The skill to read research literature critically belongs in every university graduate’s toolbox. I have attempted to teach this skill in a master’s degree level course in programming languages over 15 years using, at ... -
Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan opettajan ja ohjaajan pedagogista ajattelua. Pedagogista ajattelua pidetään opettajan ajattelun ja toiminnan tutkimuksen yhtenä keskeisenä käsitteenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Kukkola, Aliisa; Mäyry, Annukka (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin psykologinen joustavuus ja sosioekonominen asema ovat yhteydessä nuorten identiteetin kehitykseen heidän siirtyessään yläkoulusta toisen asteen opintoihin. Lisäksi ...