dc.contributor.author | Kilkki, Olga | |
dc.contributor.author | Mietola, Vilma | |
dc.contributor.author | Heimovaara, Essi | |
dc.contributor.author | Kokko, Sami | |
dc.contributor.author | von Bonsdorff, Mikaela | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2023-11-02T08:20:43Z | |
dc.date.available | 2023-11-02T08:20:43Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Kilkki, O., Mietola, V., Heimovaara, E., Kokko, S., von Bonsdorff, M. (2023). Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -kyselyn tuloksia keväältä 2023. <em>Julkaisuja / Terveyden edistämisen tutkimuskeskus</em>.9. Jyväskylän yliopisto. <a href='http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9993-3'>URN: URN:ISBN:978-951-39-9993-3</a> | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-9993-3 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91351 | |
dc.description.abstract | Korkeakouluopiskelijat istuvat noin 11 tuntia päivittäin,
ja iso osa tästä määrästä kertyy nimenomaan opiskelupäivän aikana. Lisäksi vain alle puolet opiskelijoista liikkuu liikkumissuosituksiin nähden tarpeeksi. Istumisen
tauottamisella ja opiskelupäivien aktivoimisilla voidaan
kuitenkin edistää opiskelijoiden terveyttä, hyvinvointia
ja opiskelukykyä – ja tulevaa työkykyä. Nämä teemat
ovat keskiössä valtakunnallisen opiskelijoiden liikunnan edistämisen Liikkuva opiskelu -ohjelmassa. Myös
Keski-Suomen korkeakoulujen yhteisen Aktiivinen ja
hyvinvoiva korkeakoulu -hankkeen yhtenä tavoitteena
on tehdä opiskelupäivistä Liikkuva opiskelu -ohjelman
mukaisesti liikkuvampia ja yhteisöllisempiä. Hanketta
rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö Liikunnallisen
elämäntavan valtakunnallisista kehittämishankevaroista.
Osana hanketta korkeakoulujen opiskelijoille sekä opetushenkilöstölle toteutettiin kysely
näihin teemoihin liittyen. Opiskelijoiden kyselyyn vastasi yhteensä 307 opiskelijaa ja opetushenkilöstön kyselyyn 64 henkilöä.
Sekä opiskelijoiden että opetushenkilöstön kyselyn
tuloksista nousi esille, että istumisen tauottamisessa ja
opetuksen aktivoimisessa on korkeakouluissa vielä parannettavaa. Kyselyn perusteella toiminnallisten opetusmenetelmien käyttö ja kannustus istumisen tauottamiseen on melko vähäistä, etenkin etäopetuksessa.
Sekä opiskelijoiden että opetushenkilöstön kyselyn tulokset kuitenkin osoittavat, että opetuksen ja opiskelun
aikaista aktiivisuutta pidetään tärkeänä ja toivottavana,
mutta tämä ei välttämättä vielä näy korkeakoulujen opetuksessa. Opiskelijat toivovat opettajien ottavan vastuuta taukojen pitämisestä ja myös opetushenkilöstö pitää
opettajan roolia tärkeänä taukojen pitämisessä. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että opetushenkilöstöstä suurimman osan mukaan omassa korkeakoulussa ole sovittu yhteistä toimintaohjetta opetuksen aikaisen istumisen
vähentämiseksi. Korkeakouluihin tulisikin luoda selkeät
istumisen tauottamisen ja aktiivisemman opiskelun toimintaohjeet. Lisäksi opetushenkilöstöä tulisi kouluttaa
systemaattisemmin näihin teemoihin liittyen.
Myös korkeakoulujen tiloissa on kyselyn mukaan reilusti parantamisen varaa liikuskelun aktivoinnin kannalta. Niin opiskelijoiden kuin henkilöstön mukaan opiskelutiloista löytyy melko heikosti istumisen vähentämisen
ja liikuskelun mahdollistavia välineitä, kuten seisomatyö
pöytiä, jumppapalloja tai muita liikuntavälineitä. Liikkumisvälineisiin ja -tiloihin liittyy myös
epätietoisuutta opiskelijoiden keskuudessa. Suurin osa opiskelijoista
vastasi ”ei” tai ”ei osaa sanoa” kysymyksiin mahdollisuudesta käyttää korkeakoulun liikuntatiloja tai -välineitä,
käydä suihkussa tai mahdollistavatko korkeakoulun sisätilat tai piha-alueet liikunnallista toimintaa. Olisikin
tärkeää panostaa sekä istumista vähentäviin ja liikuskeluun kannustaviin välineisiin ja ympäristöihin että viestintään niiden käyttömahdollisuuksista.
Kyselyn tulokset antavat tärkeää tietoa Aktiivinen ja
hyvinvoiva korkeakoulu -hankkeen toiminnan tueksi.
Esiin nousseisiin puutteisiin tullaan tarjoamaan ratkaisuja
esimerkiksi kouluttamalla opetushenkilöstöä ja muuttamalla korkeakoulujen tiloja aktiivisuutta
tukevimmiksi. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Julkaisuja / Terveyden edistämisen tutkimuskeskus | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -kyselyn tuloksia keväältä 2023 | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-9993-3 | |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.type.coar | book | |
dc.relation.issn | 2984-0635 | |
dc.relation.numberinseries | 9 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Tekijät 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | korkeakoulut | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | |
dc.subject.yso | kyselytutkimus | |
dc.subject.yso | yliopistot | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | terveyden edistäminen | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1030 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p916 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10564 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10631 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10895 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23102 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12732 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |