Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -kyselyn tuloksia keväältä 2023
Kilkki, O., Mietola, V., Heimovaara, E., Kokko, S., von Bonsdorff, M. (2023). Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -kyselyn tuloksia keväältä 2023. Julkaisuja / Terveyden edistämisen tutkimuskeskus.9. Jyväskylän yliopisto. URN: URN:ISBN:978-951-39-9993-3
Julkaistu sarjassa
Julkaisuja / Terveyden edistämisen tutkimuskeskusPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© Tekijät 2023
Korkeakouluopiskelijat istuvat noin 11 tuntia päivittäin,
ja iso osa tästä määrästä kertyy nimenomaan opiskelupäivän aikana. Lisäksi vain alle puolet opiskelijoista liikkuu liikkumissuosituksiin nähden tarpeeksi. Istumisen
tauottamisella ja opiskelupäivien aktivoimisilla voidaan
kuitenkin edistää opiskelijoiden terveyttä, hyvinvointia
ja opiskelukykyä – ja tulevaa työkykyä. Nämä teemat
ovat keskiössä valtakunnallisen opiskelijoiden liikunnan edistämisen Liikkuva opiskelu -ohjelmassa. Myös
Keski-Suomen korkeakoulujen yhteisen Aktiivinen ja
hyvinvoiva korkeakoulu -hankkeen yhtenä tavoitteena
on tehdä opiskelupäivistä Liikkuva opiskelu -ohjelman
mukaisesti liikkuvampia ja yhteisöllisempiä. Hanketta
rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö Liikunnallisen
elämäntavan valtakunnallisista kehittämishankevaroista.
Osana hanketta korkeakoulujen opiskelijoille sekä opetushenkilöstölle toteutettiin kysely
näihin teemoihin liittyen. Opiskelijoiden kyselyyn vastasi yhteensä 307 opiskelijaa ja opetushenkilöstön kyselyyn 64 henkilöä.
Sekä opiskelijoiden että opetushenkilöstön kyselyn
tuloksista nousi esille, että istumisen tauottamisessa ja
opetuksen aktivoimisessa on korkeakouluissa vielä parannettavaa. Kyselyn perusteella toiminnallisten opetusmenetelmien käyttö ja kannustus istumisen tauottamiseen on melko vähäistä, etenkin etäopetuksessa.
Sekä opiskelijoiden että opetushenkilöstön kyselyn tulokset kuitenkin osoittavat, että opetuksen ja opiskelun
aikaista aktiivisuutta pidetään tärkeänä ja toivottavana,
mutta tämä ei välttämättä vielä näy korkeakoulujen opetuksessa. Opiskelijat toivovat opettajien ottavan vastuuta taukojen pitämisestä ja myös opetushenkilöstö pitää
opettajan roolia tärkeänä taukojen pitämisessä. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että opetushenkilöstöstä suurimman osan mukaan omassa korkeakoulussa ole sovittu yhteistä toimintaohjetta opetuksen aikaisen istumisen
vähentämiseksi. Korkeakouluihin tulisikin luoda selkeät
istumisen tauottamisen ja aktiivisemman opiskelun toimintaohjeet. Lisäksi opetushenkilöstöä tulisi kouluttaa
systemaattisemmin näihin teemoihin liittyen.
Myös korkeakoulujen tiloissa on kyselyn mukaan reilusti parantamisen varaa liikuskelun aktivoinnin kannalta. Niin opiskelijoiden kuin henkilöstön mukaan opiskelutiloista löytyy melko heikosti istumisen vähentämisen
ja liikuskelun mahdollistavia välineitä, kuten seisomatyö
pöytiä, jumppapalloja tai muita liikuntavälineitä. Liikkumisvälineisiin ja -tiloihin liittyy myös
epätietoisuutta opiskelijoiden keskuudessa. Suurin osa opiskelijoista
vastasi ”ei” tai ”ei osaa sanoa” kysymyksiin mahdollisuudesta käyttää korkeakoulun liikuntatiloja tai -välineitä,
käydä suihkussa tai mahdollistavatko korkeakoulun sisätilat tai piha-alueet liikunnallista toimintaa. Olisikin
tärkeää panostaa sekä istumista vähentäviin ja liikuskeluun kannustaviin välineisiin ja ympäristöihin että viestintään niiden käyttömahdollisuuksista.
Kyselyn tulokset antavat tärkeää tietoa Aktiivinen ja
hyvinvoiva korkeakoulu -hankkeen toiminnan tueksi.
Esiin nousseisiin puutteisiin tullaan tarjoamaan ratkaisuja
esimerkiksi kouluttamalla opetushenkilöstöä ja muuttamalla korkeakoulujen tiloja aktiivisuutta
tukevimmiksi.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9993-3ISSN Hae Julkaisufoorumista
2984-0635Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [551]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -kyselyn tuloksia keväältä 2022
Mietola, Vilma; Hämylä, Riikka; Launistola, Henna; Heimovaara-Kotonen, Essi; Kokko, Sami; von Bonsdorff, Mikaela (Jyväskylän yliopisto, 2022)Liikkuva opiskelu -ohjelman myötä myös korkeakouluopiskelijoiden opiskelupäivän aikaiseen liikkumiseen ja paikallaanoloon on alettu kiinnittämään enemmän huomiota. Opiskelupäivien ja oppituntien aktivointi nähdään ... -
Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta
Spring, Linda (2022)Korkeakouluopiskelijat istuvat vuorokaudessa keskimäärin yli 7 tuntia, jota pidetään terveyden kannalta haitallisena. Fyysisellä aktiivisuudella voidaan vähentää mielenterveyden sekä tuki- ja liikuntaelimistön oireita, ... -
Hyvinvoiva mieli saa keski-ikäiset ja ikääntyneet liikkumaan
Kekäläinen, Tiia (Liikuntatieteellinen seura, 2019) -
Minäpystyvyyden yhteys liikuntakäyttäytymisen ja kasvisten käytön muutokseen : hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkoelämäntapaintervention tuloksia
Atkin, Outi (2020)Elintavat voivat kohentaa tai heikentää terveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua. Terveyskäyttäytymiseen ja elintapojen muuttamiseen vaikuttavat niin yksilön sisäiset kognitiiviset ja psykososiaaliset tekijät kuin ulkoiset ... -
Verkkopohjaisen intervention aikana ilmenevät muutokset painossa ja fyysisessä aktiivisuudessa : Painonhallintatalon Terveyslaihdutusvalmennuksen tuloksia
Jääskeläinen, Pihla (2022)Painonpudotuksella on mahdollista edistää hyvinvointia sekä ehkäistä ja hoitaa lihavuuteen liittyviä sairauksia. Painonpudotuksen haasteena on ollut painon palautuminen alkuperäiselle tasolle pitkällä aikavälillä. Erityisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.