dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.author | Karjula, Elena | |
dc.date.accessioned | 2023-10-27T07:03:50Z | |
dc.date.available | 2023-10-27T07:03:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90854 | |
dc.description.abstract | Lapsen nukuttamistilanteet voivat olla äärimmäisen uuvuttavia tilanteita vanhemmille, jos lapsi ei nukahda monista yrityksistä huolimatta. Lapsen riittävän unen saannin turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta. Yksi riskitekijä varhaiskasvatusikäisen lapsen riittävälle unen saannille on nukahtamisen viivästyminen silloin, kun aamulla täytyy herätä varhain esimerkiksi päiväkotiin. Moni vanhempi on kokenut saavansa apua lapsen nukahtamisen tukemiseen valtavan suosion saaneesta Carl-Johan Forssén Ehrlinin unisadusta ”Kani joka tahtoi nukahtaa” (2015). Tässä tutkimuksessa selvitin, mitä lapsen nukahtamista tukevia tekijöitä kyseisessä kirjassa on käytetty. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset voidaan tiivistää yhdeksään erilliseen lapsen nukahtamista tukevaan tekijään. Yksilöinti on keino, jolla lapsi huomioidaan sadussa henkilökohtaisella tasolla esimerkiksi käyttämällä lapsen omaa nimeä. Samojen sanojen ja lauseiden toistoa käytetään runsaasti kirjan tehokeinona, ja suurin osa kirjan kokonaispituudesta muodostuu toistosta. Yksitoikkoisen juonen liittäminen toistoon luo kirjaan hypnoottisen tunnelman, joka yhdistyy sadun lomassa tehtäviin meditatiivisin harjoituksiin. Myös kirjan kuvitus noudattaa samaa rauhallisen pelkistettyä linjaa. Uneen assosioituvia sanoja ja kielikuvia käytetään tekstissä runsaasti, ja teksti luetaan aaltoilevalla lukutyylillä välillä sanoja painottaen ja välillä lukunopeutta hidastaen. Välillä lukemisen katkaisevat kohdat, joissa lukijaa kehotetaan haukottelemaan syvään. Läpi kirjan lapsi pyritään vakuuttamaan siitä, että hän tulee nukahtamaan kirjaa kuunnellessaan.
Tulokset voivat hyödyttää lasta nukuttavia vanhempia tai varhaiskasvatuksen työntekijöitä, jotka haluavat soveltaa kirjassa käytettyjä keinoja nukuttamistilanteissa. Tuloksista voi olla apua myös unisatujen kirjoittajille. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | lapsen nukahtamisen tukeminen | |
dc.subject.other | unisatu | |
dc.subject.other | nukuttaminen | |
dc.title | Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa” | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310276881 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | uni (lepotila) | |
dc.subject.yso | nukahtaminen | |
dc.subject.yso | lastenkirjallisuus | |