Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sadut ovat lapsen tunne-elämän kannalta tärkeä mielikuvituksen kehittäjä ja
samaistumisen kohteiden tarjoaja. Hans Christian Andersen on yksi tunnetuimpia sadunkertojia, joka on vaikuttanut sadunkerronnan ja lastenkirjallisuuden kehitykseen merkittävästi. Tässä tutkimuksessa selvitän, millaisia menetyksiä H. C. Andersenin sadut sisältävät ja millaisia tunne-elämään liittyviä
menetyksistä selviytymisen keinoja ne lapselle tarjoavat.
Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällönanalyysina, jossa aineistona on
käytetty Andersenin suuren satukirjan (1990) satuja, joista on tutkimuksessa on
mukana 62 satua. Saduista on valittu viisi esimerkkisatua, joista on poimittu
lukijalle tekstiesimerkkejä. Saduista on muodostettu pää- ja alaluokkia ja lopuksi muodostettu synteesi.
H. C. Andersenin saduista löytyi ihmissuhteisiin, omaan itseen sekä omaisuuteen ja sosiaaliseen asemaan liittyviä menetyksiä. Erityisesti ihmissuhteiden
menetyksissä esiintynyt kuolema on lapselle vaikeasti käsitettävä. Saduista löytyy toimintaan ja ajattelun muutokseen liittyviä selviytymisen keinoja. Selviytymisen keinot liittyvät menneiden tapahtumien hyväksymiseen, toimijuuteen
nykyhetkessä sekä oman itsen uudelleenmäärittelyyn ja toivon säilyttämiseen
tulevaisuudessa.
H. C. Andersenin sadut tarjoavat lapselle laajan kirjon elämässä tapahtuvia menetyksiä ja paljon tärkeitä selviytymisen keinoja, joista kuvastuvat mahdollisuus vaikuttaa omaan elämään, toivo ja rohkeus unohtamatta jännitystä ja
huumoria.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5304]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
Karjula, Elena (2023)Lapsen nukuttamistilanteet voivat olla äärimmäisen uuvuttavia tilanteita vanhemmille, jos lapsi ei nukahda monista yrityksistä huolimatta. Lapsen riittävän unen saannin turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää lapsen kokonaisvaltaisen ... -
Outolinnusta selviytyjäksi : perhehoitoon sijoitettujen lasten kuvauksia omasta elämästä ja selviytymisen keinoista
Liinamaa, Elina (2015)Tämän laadullisen tutkimuksen kohteena ovat perhehoitoon sijoitetut alle 18-vuotiaat lapset. Tutkimuksessa tarkastellaan aineistolähtöisesti lasten ajatuksia omasta menneisyydestä, nykyisestä elämäntilanteesta ja ... -
Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
Keskikuru, Juulia; Santala, Kalle (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. ... -
"Joillekin äitienpäivä voi olla äiditön päivä" : vanhemman sairauden ja kuoleman kuvaus sekä lapsen trauma Petja Lähteen Surunsyömässä
Huovari, Eetu (2022)Tässä tutkielmassa tarkastelen kuoleman kuvausta sekä päähenkilön trauman ilmenemistä Petja Lähteen teoksessa Surunsyömä. Tarkastelen myös millaisia traumafiktion piirteitä teoksessa on. Tutkimukseni pohjautuu kognitiiviseen ... -
Vanhemman lapseen kohdistamaa väkivaltaa kokeneiden kokemuksia selviytymisestä
Keskinen, Emilia (2023)Suomessa noin joka kolmas lapsi on kokenut aikuisuuteen mennessä väkivaltaa vanhempansa taholta. Vanhemman lapseen kohdistama väkivalta on erityisen haitallista lapsen kehitykselle, minkä lisäksi se altistaa lapsen esimerkiksi ...