Lasten kanssa työskentelevien eri ammattilaisten näkemyksiä lasten ahdistuneisuudesta
Ahdistuneisuus on tunne-elämän häiriö, joka liian voimakkaana ja pitkäkestoisena aiheuttaa kokijalleen subjektiivista haittaa ja kärsimystä. Ahdistuneisuuden taustalla vaikuttavat niin psyykkiset kuin sosiaaliset tekijät. Ahdistuneisuutta esiintyy myös pienillä lapsilla ja tämä tulisi ottaa huomioon varhaiskasvatuksessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten kanssa työskentelevien eri ammattilaisten näkemyksiä lasten ahdistuneisuudesta. Aineisto kerättiin haastatteluilla, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatteluiden vastaukset luokiteltiin kolmen teeman alle: lasten ahdistuneisuuden ilmenemien ja sen taustatekijät, lapsen pedagoginen tukeminen, sekä lapsen tukeminen moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lapsen ahdistuneisuutta on hankalaa tunnistaa ja se ilmenee pitkälti käytöksen sekä ulkoisen oirehdinnan kautta. Pääasiallisesti syiksi ahdistuneisuuden takana katsottiin olevan kotiolot, sekä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen laatu. Varhaiskasvatuksen arjessa ja pedagogiikassa tärkeimpänä tukikeinona mainittiin leikki. Moniammatillisen yhteistyön elementeistä tärkeimpinä pidettiin avoimia keskusteluvälejä niin muiden työntekijöiden kuin vanhempienkin kanssa. Lapsen kohtaamisessa arvostettiin yksilöllistä huomioimista ja kunnioittamista, sensitiivisyyttä ja aitoa välittämistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Lasten osallisuus esiopetusryhmässä : henkilökunnan näkemyksiä vuosina 2008 ja 2018.
Halttunen, Hanna (2020)Lasten osallisuus on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen aihe. Osallisuudesta tehdään paljon tutkimuksia ja se on mukana tärkeissä lasten varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, kuten varhaiskasvatuslaissa (2018) ja ... -
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalisuus ja seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksen ammattilaisten sanoittamana
Hautsalo, Jasmin (2022)Varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksesta on tehty melko vähän tutkimusta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä varhaiskasvatusikäisten ... -
Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
Rouvinen, Mira (2024)Varhaiskasvatuksessa perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on tiivistä ja päivittäistä. Suomeen vasta muuttaneelle perheelle varhaiskasvatus voi olla ainoita päivittäisiä kontakteja suomalaiseen yhteiskuntaan. Pakolais- ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.