Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPyhäluoto, Leena-Kaisa
dc.date.accessioned2023-10-24T09:20:46Z
dc.date.available2023-10-24T09:20:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90596
dc.description.abstractKasvatuksen historiaan määrittyvässä tutkielmassa tarkastelen uusliberalistisen talouspolitiikan asettumista suomalaiseen koulutuskeskusteluun ja koulutuksen kenttää muokanneisiin poliittisiin ratkaisuihin 1990-luvun lamavuosista nykypäivään. Kehityksen myötä kansan kaikkinaisesta kilpailukyvystä on tullut kyseenalaistamaton osa poliittista retoriikka ja tavoitteenasettelua. Aineistona käytän tutkimuskirjallisuuden näkökulmiin peilaamiani opetussuunnitelmatekstejä sekä muita aiheeseen liittyviä koulutuspoliittisia julkilausumia. Menetelmänä hyödynnän historiantutkimukselle ominaista lähdekriittistä tutkimusmetodia. Tutkielma on siten olemassa olevan tiedon kriittistä arviointia. Keskeinen väittämäni on, että uusliberalistisen kilpailuaatteen ja toisaalta 1990- luvun alussa kansainvälisin sopimuksin koulutukseen omaksutun, tasa-arvoa tähdentävän inkluusioaatteen välillä ilmenee ristiriita. Tämä koulutuksen ja kasvatuksen arvoihin siivilöityvä paradoksi olisi myös yhteiskunnallisesti tietoisen, kriittisen kasvattajan omaksuttava. Poliittisia linjauksia yhteenkuuluvuuteen vaikuttavien perustavien sosiaalisten ja taloudellisten resurssierojen lieventämiseen ei ole tehty, jolloin koulun inkluusion henki määrittyy erityisesti muodolliseen tasa-arvoon. Didaktisesti tuodaan esille yksilöllisiin mielenkiintoihin ja vahvuuksiin, ei niinkään sivistyksellisiin ihanteisiin pohjaava käsitys opetuksesta. Kaikille yhteiseksi tarkoitetussa koulussa kouluviihtyvyys on matalaa ja kiusaaminen, eli poissulkeminen ja toiseksi tekeminen antiteesinä yhteisyydelle ja samuuden kokemiselle on jatkuva ongelma. Inkluusio vaatii laajan yhteisen näkemyksen yhteisön kehittämisestä ja moraalisen toimijuuden vahvistamisesta. Kyky ja uskallus arvoarvostelmiin sekä yhteiseen tavoitteenasetteluun ja eläminen oikeiksi punnittujen arvojen mukaisesti lienee yhteisöjen ja yhteiskuntien globaali elinehto.fi
dc.format.extent115
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleHuippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246628
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoaatehistoria
dc.subject.ysokriittinen pedagogiikka
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysouusliberalismi
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright