Show simple item record

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorKinnunen, Waltteri
dc.date.accessioned2023-10-24T05:06:46Z
dc.date.available2023-10-24T05:06:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90574
dc.description.abstractUutismediat ovat murroksessa digitalisaation ja tiedonkeräyssääntelyn muuttuessa. Kuukausitilaajat ja ensimmäisen osapuolen tietokannat tulevat todennäköisesti nousemaan elintärkeään rooliin mediayrityksille. Tämän myötä tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittavat kuluttajien päätöksentekoprosessit osto- ja tiedonluovutustilanteissa nousevat relevantiksi tutkimusaiheeksi. Erityishuomiossa on kuluttajien tiedonluovutusprosessin rationaalisuus, sillä prosessia on kuvailtu paradoksaaliseksi: huoli yksityisyydestä on korkea, muttei se näy käyttäytymisessä. Aikaisempien tutkimusten pohjalta luotiin tutkimusmalli päätöksentekoon vaikuttavia muuttujia tutkimaan. Tutkimusmallin mukaan hinnan reiluus vaikuttaa koettuun eettisyyteen ja koettuun arvoon, ja suhteita moderoi maksamisen vaivattomuus. Eettisyys ja arvo puolestaan vaikuttavat positiivisesti brändiluottamukseen, joka taas kasvattaa kuluttajien tiedonluovutus- ja ostoaikomuksia. Tutkimusmallia testattiin kokeellisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselylomakkeessa vastaajat ohjattiin simuloituun maksumuuriin, jossa manipuloitiin hinnan reiluutta ja maksamisen vaivattomuutta. Tutkimuksen otoskoko oli 600, noin 100 jokaista manipuloitua hinta + maksutapa -testiryhmää kohden. Tutkimusaineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin faktorianalyysillä, regressioanalyysillä sekä moderaatiotestauksella. Tutkimustulosten mukaan hinnan reiluus vaikuttaa positiivisesti koettuun arvoon ja koettuun eettisyyteen, jotka puolestaan vaikuttavat koettuun brändiluottamukseen. Brändiluottamus taas vaikuttaa positiivisesti osto- ja tiedonluovutusaikomuksiin. Maksamisen vaivattomuudella ei kuitenkaan ollut moderoivaa vaikutusta hinnan reiluuden ja koetun arvon sekä koetun eettisyyden välisiin suhteisiin.fi
dc.format.extent69
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheryksityisyyslaskelma
dc.subject.otherCDR
dc.titleKuluttajat rationaalisina toimijoina tiedonluovutus- ja ostotilanteissa : eettisyyden ja koetun arvon vaikutukset päätöksenteossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246606
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysotietojenluovutus
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysoeettisyys
dc.subject.ysohinnat
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysoarvo (ominaisuudet)
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright