Kuluttajat rationaalisina toimijoina tiedonluovutus- ja ostotilanteissa : eettisyyden ja koetun arvon vaikutukset päätöksenteossa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Uutismediat ovat murroksessa digitalisaation ja tiedonkeräyssääntelyn muuttuessa. Kuukausitilaajat ja ensimmäisen osapuolen tietokannat tulevat todennäköisesti nousemaan elintärkeään rooliin mediayrityksille. Tämän myötä tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittavat kuluttajien päätöksentekoprosessit osto- ja tiedonluovutustilanteissa nousevat relevantiksi tutkimusaiheeksi. Erityishuomiossa on kuluttajien tiedonluovutusprosessin rationaalisuus, sillä prosessia on kuvailtu paradoksaaliseksi: huoli yksityisyydestä on korkea, muttei se näy käyttäytymisessä. Aikaisempien tutkimusten pohjalta luotiin tutkimusmalli päätöksentekoon vaikuttavia muuttujia tutkimaan. Tutkimusmallin mukaan hinnan reiluus vaikuttaa koettuun eettisyyteen ja koettuun arvoon, ja suhteita moderoi maksamisen vaivattomuus. Eettisyys ja arvo puolestaan vaikuttavat positiivisesti brändiluottamukseen, joka taas kasvattaa kuluttajien tiedonluovutus- ja ostoaikomuksia.
Tutkimusmallia testattiin kokeellisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselylomakkeessa vastaajat ohjattiin simuloituun maksumuuriin, jossa manipuloitiin hinnan reiluutta ja maksamisen vaivattomuutta. Tutkimuksen otoskoko oli 600, noin 100 jokaista manipuloitua hinta + maksutapa -testiryhmää kohden. Tutkimusaineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin faktorianalyysillä, regressioanalyysillä sekä moderaatiotestauksella. Tutkimustulosten mukaan hinnan reiluus vaikuttaa positiivisesti koettuun arvoon ja koettuun eettisyyteen, jotka puolestaan vaikuttavat koettuun brändiluottamukseen. Brändiluottamus taas vaikuttaa positiivisesti osto- ja tiedonluovutusaikomuksiin. Maksamisen vaivattomuudella ei kuitenkaan ollut moderoivaa vaikutusta hinnan reiluuden ja koetun arvon sekä koetun eettisyyden välisiin suhteisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28164]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hinnoittelun psykologia: ysiysi-hinnat vs. tasahinnat : hintapäätteiden vaikutus kuluttajan hintakäsityksen ja ostoaikomuksen muodostumiseen arkisissa ostopäätöstilanteissa
Martikainen, Kalle (2018)Hinnalla on moniulotteinen merkitys kuluttajien arkipäivän elämässä. Yritykselle hinta on yksi markkinoinnin kilpailukeinoista, jolla se voi vaikuttaa kannattavuuteensa ja asiakkaiden ostoaikomuksiin. Tämän tutkimuksen ... -
Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa
Pecoraro, Maria (Kulutustutkimuksen seura, 2017)Kauppatieteiden tohtori, filosofian maisteri Maria Pecoraron markkinoinnin alaan kuuluva väitöskirja ”Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa” tarkastettiin 9.12.2016 Jyväskylän yliopistossa. -
Miten autenttisuus ilmenee johtajien eettisessä päätöksenteossa?
Niemi, Marjut; Vänskä, Eveliina; Huhtala, Mari (Työelämän tutkimusyhdistys ry ; Tampereen yliopisto, Työelämän tutkimuskeskus, 2020)Autenttinen johtajuus on itsensä tuntemiseen pohjautuva positiivinen johtajuuden muoto, jossa yksilö pyrkii toimimaan siten, että hän on aito ja rehellinen itselleen. Autenttisessa päätöksenteossa taas korostuvat eettisyys ... -
Factors Affecting the Consumers’ Purchase Intention and Willingness-to-Pay More for Electric-Vehicle Technology
Bhutto, Maqsood H.; Shaikh, Aijaz A.; Sharma, Ravishankar (International Consortium for Electronic Business, 2021)This study conducted an in-depth analysis of the factors affecting consumers’ intention to purchase and willingness to pay more for an electric vehicle (EV) in the developing-country context, extending the theory of planned ... -
Who are the Showroomers? Socio-Demographic Factors Behind the Showrooming Behavior on Mobile Devices
Holkkola, Matilda; Nyrhinen, Jussi; Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Karjaluoto, Heikki; Wilska, Terhi-Anna (University of Maribor, 2022)This quantitative study focuses on socio-demographic variables and their associations with different forms of showrooming behavior. The purpose of this study is to find which consumer groups based on age, gender, and income ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.